Harde 'houten' plekjes op cactus

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor Sfynx » za 17 apr 2021, 22:51

Ik heb een paar lichte plekjes op mijn cactus waarvan ik m afvraag if dit iets waar ik me zorgen over moet maken of dat het gewoon soort van littekens zijn door schade o.i.d. Ze zijn hard en het lijkt net van hout, en je kan er redelijk makkelijk stukjes vanaf breken, al betwijfel ik of het er dan mooier op wordt.

Ik dacht zelf eerst aan verbranding of een infectie, maar het zijn maar een paar plekjes op een vrij grote plant, ze zijn dus hard, niet pluizig of zacht/vochtig, en de plek waar ze zitten is juist niet naar het raam toe gekeerd. Enige wat ik me misschien kan voorstellen is dat ik 'm in de winter toch wat te weinig water heb gegeven, mijn vorige heb ik uit onwetendheid destijds letterlijk verzopen dus ik heb nu de neiging om de aarde helemaal uit te laten drogen voordat ik weer een beetje water geef waarbij ik 'm niet compleet onder water zet... heb 'm ook niet koel laten overwinteren, heeft altijd in de huiskamer gestaan, het staat uiteraard wel in speciale aarde met van die hydrokorrels eronder. Zou dat er iets meer te maken kunnen hebben?

Kan iemand hier iets meer over zeggen? Ik zou het vooral fijn vinden als dit niet iets is wat erger kan worden.

IMG_2161.jpg

IMG_2162.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Sfynx Offline

Berichtdoor henkhallo » ma 19 apr 2021, 10:39

Komt vaak voor bij deze Cereus Pervanius soorten.
Mogelijk verkurking (verhouting) van cactus, deze vlekken gaan niet meer weg en is geen ziekte.
Maak te cactus helaas niet mooier. niet weg halen of afsnijden.
Deze kunnen mogelijk eerder ontstaan door te veel temperatuur verschil,tocht en of te weinig licht.
Cactussen alleen water geven als het substraat helemaal droog is, in de winter eens per maand een klein beetje water geven.
Bij twijfel geen water geven, cactussen kunnen weken zonder water leven.
Vanaf maart meer water geven, zorg dat het overtollige water weg kan (gat in pot).
Zet de cactus op een zonnige en lichte, tocht vrije plaats.
Groet, Henkhallo.
http://www.henkhallo.nl
henkhallo Offline

Beheerder

Keer terug naar Ziekten cactussen