Zorgen over witte lijnen en vlekken op cactus

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor Basko » vr 26 maart 2021, 10:55

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en zit met een probleem met mijn cactus. Ik ben erg gesteld op deze plant en zou het heel erg jammer vinden als hij het niet zou overleven. Sinds een maand zitten er af en toe kleine witte vlekken op de cactus. Deze vlekken kunnen worden afgewassen, maar komen soms weer terug. Aan de onderkant van de plant zijn ook een aantal witte lijnen te vinden. Deze zijn niet af te wassen en lijken ook langzaam groter te worden.

Is er iets met de cactus aan de hand? Zo ja kan ik er nog iets aan doen?
Alvast bedankt voor de reacties!

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding

Verkleinde Afbeelding
Basko Offline

Berichtdoor Stan_oome » vr 26 maart 2021, 12:50

Hoi Basko,

Dit zijn vlekken van kalk (of misschien plantvoeding) die achterblijven na drogen van het water. Net als in je badkamer tegen het glas :) Niks om je zorgen over te maken. Let wel op dat je plant voldoende licht krijgt en in de winter koel en droog staat. Hij lijkt namelijk wat uit vorm te raken door etoliëren.

Groet,

Stan
Stan_oome Offline

Berichtdoor Basko » zo 28 maart 2021, 23:22

Stan_oome schreef:Hoi Basko,

Dit zijn vlekken van kalk (of misschien plantvoeding) die achterblijven na drogen van het water. Net als in je badkamer tegen het glas :) Niks om je zorgen over te maken. Let wel op dat je plant voldoende licht krijgt en in de winter koel en droog staat. Hij lijkt namelijk wat uit vorm te raken door etoliëren.

Groet,

Stan

Hallo Stan,
Bedankt voor de reactie. Dat is in ieder geval geruststellend! Ik snap dat dit dan gaat om de witte vlakken, maar weet je ook hoe het zit met de witte lijnen onder aan de cactus? Is dit ook normaal? Het lijkt er namelijk op dat dit ook niet weg te wassen is. Het is op de foto erg klein te zien, maar er zit ook een licht bruin vlekje dat verbonden lijkt te zijn met deze witte lijnen.
Basko Offline

Berichtdoor Kees » di 30 maart 2021, 22:33

Witte lijnen lijken me geen probleem maar volgens mij heb je wolluis op je plant.
Kees Offline

Berichtdoor Basko » do 08 apr 2021, 23:07

Kees schreef:Witte lijnen lijken me geen probleem maar volgens mij heb je wolluis op je plant.

Hallo Kees,
Weet u ook wat ik tegen wolluis kan doen? Is hier een middeltje voor te vinden bijvoorbeeld?
Basko Offline

Berichtdoor henkhallo » vr 09 apr 2021, 08:00

Basko schreef:Hallo Kees,
Weet u ook wat ik tegen wolluis kan doen? Is hier een middeltje voor te vinden bijvoorbeeld?

Kijk even op: https://www.cactusforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=211
Groet, Henkhallo.
http://www.henkhallo.nl
henkhallo Offline

Beheerder

Keer terug naar Ziekten cactussen