Cactus substraat

Alles over potgrond substraat

Berichtdoor henkhallo » vr 28 jan 2011, 09:46

Grondmengsel voor cactussen

Cactussen hebben een grondsoort (cactusaarde) nodig die goed doorlatend en luchtig is, zodat de grond het water goed opneemt en het overtollige water goed afgevoerd kan worden vanwege het rotting gevaar.
De mengverhouding van cactusaarde is 2/3 potgrond, 1/3 turfmolm met grove rivierzand of fijne grind met wat kleikorrels.
Cactussen in kleine potten dient men ieder jaar te verpotten en cactussen in grote potten om de 2 a 3 jaar.
In het tuincentrums kun je vaak kant en klare cactusaarde kopen in zakjes van 5 kg.
Bij vele cactuskwekers kun je vaak ook cactusaarde kopen.
Groet, Henkhallo.
http://www.henkhallo.nl
henkhallo Offline

Beheerder

Berichtdoor Wil » do 19 jan 2012, 16:21

Hoi Kees,
Wat de PH voor welke plant moet zijn kan ik je niet zeggen.
Maar er zijn bij tuincentra PH metertjes te koop, zelfs in combinatie met een vocht metertje voor ongeveer €15.-.....
Wil
Wil Offline

Berichtdoor Kees Hagens » do 19 jan 2012, 23:34

Wil schreef:Hoi Kees,
Wat de PH voor welke plant moet zijn kan ik je niet zeggen.
Maar er zijn bij tuincentra PH metertjes te koop, zelfs in combinatie met een vocht metertje voor ongeveer €15.-.....

Hoi Wil

Als ik de komende tijd in een tuincentra rondstruin, dan zal ik zeker naar een PH-meter uitkijken. Bedankt voor de info.

Kees
Kees Hagens Offline

Berichtdoor Yves » do 01 maart 2012, 11:44

Beste,

wat is de funktie van kleikorrels in substraat,waterafvoering :?:
Wellicht zijn dan kleine kurkblokjes ook mogelijk :!:

Alvast dank voor eventueele reakties,
groeten,

Yves
Yves Offline

Berichtdoor austrocactus » do 01 maart 2012, 21:25

Hallo yves,
Bedoel je seramis of klei granulaat.
Kurk is een plantaardig product zal op de duur vergaan .En het is licht en kan
dus gaan drijven met water geven.
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor Yves » vr 02 maart 2012, 09:33

Hallo Bram,

dank voor de reaktie en het is kleigranulaat(deze die eveneens onder in potten word gedaan).

Groetjes,

Yves
Yves Offline

Berichtdoor ruudcactus » zo 17 maart 2013, 09:08

Dat soort substraten gebruik ik niet meer, sinds ik overgegaan ben op bims / flugsand geen ongedierteproblemen meer. Soms gebruik ik voor snelgroeiende soorten nog wel eens compost maar altijd maar een klein deel (hoogstens een derde)
Gr
Ruud
ruudcactus Offline

Berichtdoor CactusPlaza » wo 13 aug 2014, 09:38

Ik heb het gevoel dat de standaard potgrond die te koop staat in tuincentra steeds slechter van kwaliteit wordt. Veel ongedierte. Vooral nu opeens zo na de warme periode hebben mijn planten er last van. Vooral Stapelia en Huernia.
Mijn planten die in een combinatie van bims / scherpzand / grind / Dolomiet (Gravier d'or) hebben meestal nooit problemen. Dat zet me aan het denken. Misschien 80% Bims en 20% scherpzand met wat mestbolletjes proberen misschien.
Is er iemand die hier al langere tijd ervaringen mee heeft?
Met vriendelijke groet Allard
http://www.cactusplaza.com
CactusPlaza Offline

Berichtdoor Freddy » vr 16 feb 2018, 21:17

Hallo,

ik heb ook zo het idee dat de tuincentra niet echt goeie substraten verkopen, en zeker niet voor onze cactussen en succulenten. Vroeger kocht ik Asef cactusgrond in grote verpakkingen maar nu kan je dat enkel vinden in zakjes van 5 liter. Als je dan een deel van een grote verzameling wil overpotten moet je een massa van die zakje aankopen en dat wordt dus echt een dure zaak.

Vermits ik mijn cactussen allemaal in grotere stenen schalen bij elkaar plaats en dat een geweldig voordeel op de groei en bloei heeft wil ik dit voorjaar een 20-tal mexicaanse planten bij elkaar zetten. Een redelijk grote cereus, enkele Fero's, Astrophytums en daar wat groepjes van kleinere soorten Mamillaria (Theresae), Escorbaria en Thelocatussen en dergelijke. De schaal die ik uitgezocht heb is wel van plastic, 20 cm diep en 60 cm diameter.

Bedoeling is minstens 10 cm te vullen met drainagemateriaal (steentjes, piepschuim, kleikorrels) en daarbovenop een goed gedraineerde grond.

Is er iemand die me kan helpen om een goed mengsel te maken voor dergelijke schaal. Ik heb al jaren geen ervaring meer met plastic voor cactussen en zou graag deze planten niet verliezen. De meeste bloeien weelderig en groeien goed maar ze nemen nu teveel plaats in en verdringen elkaar.

Nog een speciaalje voor de liefhebbers, ik heb een grote verzameling aporocactussen en kweek die al jaren op een mengsel van orchidee,turf en boomschors
Rare keuze voor cactussen zou je denken maar vermits aporo's in feite epifyten zijn doen die dat geweldig in dergelijk mengsel. Jarenlang enorme bloei zonder overplanten en supergezonde groe. Het is maar een weetje.

Freddy
Freddy Offline

Berichtdoor cora » za 17 feb 2018, 16:57

Hallo Freddy,

Ik denk dat de meeste forumleden meer zijn van “elke cactus zijn eigen potje”. :)

Opgemaakte grote schalen zijn natuurlijk wel mooi, maar nemen veel ruimte in en als er iets met een plant misgaat ziekte/ongedierte moet je de hele schaal aanpakken.

Ik denk dat de samenstelling van een cactussubstraat een persoonlijke keuze en voorkeur is. Ik ben van cactusaarde met bimskies, andere gebruiken weer verschillende steensoorten in hun substraat.

Je hebt het o.a. over een redelijk grote cereus, die heeft wel wat houvast nodig, daarom zou ik zeker geen piepschuim door het substraat doen. Zou ik trouwens nooit gebruiken, hooguit bij een zaailing in een 5 cm potje.

De schaal is 20 cm diep en daarvan wil je 10 cm opvullen met drainagemateriaal, dit lijkt mij erg veel, dan hou je ca. 8 cm over voor substraat (iets onder de rand blijvend), dat is niet veel. Een lagere drainagelaag lijkt mij verstandiger. Opgevuld met een goed doorlatend substraat. Cactusaarde met ruim bims of grind of een andere steensoort.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor gerardvanr » di 28 jan 2020, 12:18

Al meer dan 10 jaar gebruik ik mijn eigen cactussubstraat, en dat is ..... onvervalste Groninger klei uit mijn eigen tuin. De cactussen doen het daar heel goed op. Ik heb nauwelijks last van ongedierte en uitval. En wat ook heel fijn is: ik hoef mijn cactussen nauwelijks bij te mesten of te verpotten. De kleigrond is zo vruchtbaar dat er voldoende voedingsstoffen inzitten voor jaren. Het water geven in voorjaar en zomer is geen enkel probleem.
Wie heeft soortgelijke ervaringen?
gerardvanr Offline

Keer terug naar Potgrond substraat