Opuntia Ficus-Indica

Andere cactus vragen

Berichtdoor Tim123 » ma 31 aug 2020, 19:27

Hallo allemaal,

Ik heb zo'n 4 a 5 jaar geleden een zaadje gepland uit een cactusvijg (gekocht bij de plaatselijke Turk). De plant is na een aantal keer stekken om een stevige onderkant te creëren tot een behoorlijk formaat gegroeid en hoewel ik ondertussen een hele verzameling Opuntia's heb blijft het mijn favoriet.

Ik meen ergens te hebben gelezen dat de cactuszaden uit een consumptie vijg weliswaar prima zullen groeien, maar nooit in bloei komen laat staan vruchten geven. Klopt dit en kan iemand hier meer over vertellen?

Het is mij in ieder geval opgevallen dat hoewel de cactus ondertussen bijna een soort houten stam heeft gevormd nooit heeft gebloeid.

Ik ben benieuwd of iemand hier iets over kan vertellen, alvast bedankt!
Tim123 Offline

Berichtdoor Stan_oome » ma 31 aug 2020, 19:39

Klinkt mij als vreemd in de oren dat deze nooit zou gaan bloeien. Zou gewoon nog een paar jaar wachten!
Stan_oome Offline

Berichtdoor Tim123 » ma 31 aug 2020, 21:19

Ik hoop dat je gelijk hebt, ik kan het nu ook nergens meer terug vinden.. :)

Mocht iemand nog aanvullingen of opmerkingen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.
Tim123 Offline

Berichtdoor Kees » di 01 sep 2020, 21:07

Planten en dus O. ficus indica planten zich niet voort om steriele nazaten voort te brengen.
Wat wel kan zijn is dat ze niet geschikt zijn om in een kas tot bloei te komen. Misschien dat de ficus indica's die verkocht worden in plantenhandel van een ondersoort zijn die wel tot bloei komt in gevangenschap.
Kees Offline

Berichtdoor Tim123 » wo 02 sep 2020, 19:38

Hoi Kees,
Bedankt voor de info, ik heb de Opuntia totdat het gaat vriezen altijd buiten staan waar deze vrijwel de hele dag zon heeft.
De cactus heeft nooit in de kas gestaan. Maar misschien is 4 jaar (gekweekt uit een zaadje) helemaal niet zo gek en is er nog altijd kans dat er komende jaren nog bloei in zit :)
Tim123 Offline

Berichtdoor Stan_oome » do 03 sep 2020, 08:46

Ik heb 1 zo'n schijfding staan (geen idee welke soort, ooit bij Ikea gekocht). Het ene jaar zit ie vol bloemen, het andere jaar maakt ie alleen een paar nieuwe schijven. Geen idee wat nu het verschil is tussen de jaren (of de winters?)...
Stan_oome Offline

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen