Witte of bleke vlekken

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor benn » ma 29 jun 2020, 16:28

Ik merkte wat vlekken op, het is wat wit/bleek. Het doet me denken aan insecten vraat (sucking), zoals ik vaak op bladeren zie in de tuin (van witte vlieg bijvoorbeeld). Echter bij mijn cactus heb ik geen insecten gezien. Misschien niet goed gekeken? Verder hebben alle andere cactussen nergens last van... Is dit iets om zorgen over te maken? Weet iemand hoe dit komt?

Afbeelding

Afbeelding
benn Offline

Berichtdoor cora » ma 29 jun 2020, 22:48

Het kan door de zon komen. Ik had een Melocactus die zomers als het warm weer was en in de zon stond witte vlekken kreeg, de volgende dag waren die meestal weer weg. Ik zette de plant daarom ’s middags uit ze zon. In het voorjaar en najaar had de plant nergens last van. Het is de combinatie hoge temperaturen en zon.

Ik heb nu hetzelfde met een Echinopsis oxygona, als het warm weer is en de plant staat ’s middags in de zon heeft hij ’s avonds over de hele plant lichte vlekken. De volgende dag zijn die meestal weer weg.

Dus om er achter te komen of jouw plant hetzelfde heeft, de cactus 2 of 3 dagen uit de zon houden om te kijken of de vlekken wegtrekken.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor benn » di 30 jun 2020, 11:42

Bedankt Cora, je hebt zo veel verstand en ervaring met cactussen. Super fijn dat je dat deelt hier!

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt met de melocactus, ik heb zelf ook een melo (ten minste dat vermoed ik) en die heeft precies wat je omschrijft. Op hete zonnige dagen wordt ie bleek en zelfs wat rimpelig. De volgende dag weer opgeknapt.

Het ziet er bij deze Tricho wat anders uit, de plekjes zitten laag en trekken nog niet weg. Maar de komende dagen is er meer bewolking dan zon, dus hopen dat hij wat bij kan komen mocht dit zijn probleem zijn.
benn Offline

Keer terug naar Ziekten cactussen