Opuntia Microdasys één blad krimpt

Andere cactus vragen

Berichtdoor Joseph » wo 21 feb 2018, 23:17

Hallo Cora,
Probeer het zo duidelijk mogelijk te vertalen:
mijn opuntia microdasys bestaat uit 3 vertakkingen links heeft 3 bladen, een middenblad met 3 kleine bladen en een rechtse deel met 2 bladen.
Het gaat mij om het middenblad die is voor de helft aan t krimpen, plooiachtig, en is ook licht groenachtig gekleurd
Links en rechts zien er nog heel mooi fluweelachtig grijs/groen uit.
Hij overwinterd in de huiskamer bij een gem temp. van 18.5 gr C
Heb m gekocht 8 nov 2017 en ben toen begonnen met maandelijks water geven vanaf 9 dec, 9 jan, en 9 feb
Zelfde hoeveelheid water 150ml
Nu zijn we 3 1/2 maand verder en nu zie ik vanavond voor t eerst bovenvermelde verschijnsel
Volgens de vochtmeter is de grond boven en onder in de pot kurkdroog.
Kun jij aangeven wat ik verkeerd heb gedaan? Te hoge watergift misschien?
Alvast bedankt
Groet Joseph
Joseph Offline

Berichtdoor cora » vr 23 feb 2018, 12:43

Ik heb geen idee wat er aan de hand is Joseph. Lijkt mij niet dat je hem te veel water hebt gegeven.
Hoe groot is de pot? Staat hij op een zonnige plek?
Een foto geeft misschien meer duidelijkheid.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor Joseph » za 24 feb 2018, 17:42

Hallo Cora,
Pot is 16cm hoog met een diameter van 17cm
Ik had t idee dat de die 'zwakke' schijf rot was en was bang dat het rottingsproces zich verder zou uitbreiden,
vandaar dat ik die gister bij het smalste deel heb afgesneden en verwijdert heb,van de moeder schijf,
er zaten nog 2 gezonde stekjes aan van 10cm boven op diezelfde 'zwakke' schijf, die heb ik allebei afgesneden en laat ze een week drogen, is één week voldoende? Daarna kan die gewoon in de aarde toch ?
Ik heb geen nog geen 'koele' ruimte ingericht, vandaar dat al m'n cactussen/euphorbia, etc nu nog overwinteren in de huiskamer. Ik heb de Opuntia een flinke plens water gegeven
de aarde boven, midden en onder in de pot was kurkdroog (gemeten met een vocht meter)
Ik overweeg om de cactussen, euphorbia's agave nu de lente voor de deur staat en wegens het feit, dat ze overwinteren in de huiskamer, een plens water te gegeven en vervolgens ong. een 4 weken de grond laten opdrogen, is dat een goede overweging?
Ben nog aan t zoeken, hoe ik een foto kan uploaden.
Alvast bedankt
Groet Joseph
Joseph Offline

Berichtdoor Joseph » za 24 feb 2018, 17:44

Oh ja hij staat op een zonnige plek op het zuid-westen, heb een woonkamer op het zuid westen met wel 5 ramen
Joseph Offline

Berichtdoor cora » zo 25 feb 2018, 21:33

Hallo Joseph,

Ik heb geen schijfcactussen en weet er ook niet zoveel van, maar volgens mij moet je ze inderdaad 1 tot 2 weken laten drogen. Iemand anders op het forum nog tips?

Als de planten op een zonnige plek in de woonkamer staan kan je ze inderdaad wat vaker water geven.
Ik heb een aantal planten op een zonnige plek voor een raam staan en daar is het ’s middags bij zonnig weer rond de 25 graden. Enkele planten die daar staan bloeien zelfs al. Vanaf begin februari heb ik ze regelmatig water gegeven. Daarvoor was er nauwelijks zon en gaf ik ze 1x in de maand wat water, net als de andere planten die op koelere plekken uit de zon staan.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor Joseph » do 01 maart 2018, 15:55

Hallo Cora,
Dank je wel voor je nuttige advies, ik heb de cereus spiralis, cereus monstruoses, cereus forbessi, opuntias, aporocactus en euphorbia tirucalli, agave, op een antieke retro tafeltje
voor het raam op het zuid-westen staan en rond 12:00u in de middag zon.
Zoals ik reeds aangaf, gezien de vele ramen in de woonkamer is er bijgevolg ook een hoge lichtintensie en is het in de middag in de woonkamer al een graadje warmer.
Zal eens meten wat de temperatuur is bij de vensterbanken.
Vriendelijke groet
Joseph
Joseph Offline

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen