SEH Euphorbia

Alles over de Euphorbia.

Berichtdoor KaktusFRL » di 24 jul 2018, 11:31

Voordat ik dit bericht plaatste heb ik eenzelfde probleem proberen te vinden op het forum, maar kon niet een soortgelijk geval vinden.

Ik heb pasgeleden een 40 jaar oude - verwaarloosde? - Euphorbia gekregen, maar ik maak me grote zorgen. Hij is 170-180 cm hoog en zat in een 30cm pot met (voornamelijk) heel veel zand. Er had zich een dikke kluit rondom de wortels gevormd en hij stond niet stevig meer in de pot (hij is zelf daardoor een keer omgevallen). Het leek erop alsof hij tijden geen water had gehad.
Waar ik mij de meeste zorgen om maak, is de bovenkant van de plant. Zoals op de foto's te zien is, heeft hij bruine punten. Hij heeft nog maar twee stelen, de rest is afgebroken, denk ik (zie foto's). Daarnaast heeft hij best wat wonden, zoals ook te zien is op te foto's.

Gisteravond heb ik hem verpot in een grote 50cm terracotta pot met een mix van 5 liter kiezels (0.5cm), 25% potgrond, 75% cactusgrond, en heb ik de bovenkant "afgedekt" met dezelfde kiezels - hier kies ik eigenlijk altijd voor zodat de grond beter blijft boven op. Ik heb zoveel mogelijk oude grond tussen de wortels weg proberen te halen, maar ook de wortels bevatten de melkachtige substantie dus ik kon voor mijn gevoel niet heel veel. Ik voelde veel stenen en wortels zo dik als mijn duim, helemaal in elkaar vergroeid. Hij staat nu stevig, maar ik vraag me eigenlijk af of ik het niet voor niets gedaan heb. Heeft deze Euphorbia nog kans om te groeien? Het ziet er namelijk niet naar uit dat die bruine punten wegtrekken, en ik verwacht dat de plant vanuit daar verder moet groeien.
Ook zie ik foto's fan de Euphorbia als gigantische boom, met een verhoutte stam. Ik heb een aantal foto's toegevoegd waarop die, vermoedelijke, verhouting te zien is.

Concreet zijn mijn vragen als volgt:
- Is deze Euhporbia nog levensvatbaar? Zo ja:

- Wat doe ik met de bruine punten?
- Zijn de wonden ernstig? Kan ik daar nog iets mee?
- Kan ik iets doen om nieuwe uitlopers te creëren?

Alvast bedankt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
wurd
’kaktus; haadwurd, de [kaktəs] kaktussen, kaktuske

betsjutting
algemiene namme foar elk fan 'e planten út 'e kaktusfamylje, mei tsjokke, fleizige stâlen, meastal sûnder blêden en foarsjoen fan stikels.
KaktusFRL Offline

Berichtdoor cora » di 24 jul 2018, 17:04

Het zijn sterke planten die wel tegen een stootje kunnen.
Je zou hem kunnen snoeien. Gezonde, gesnoeide stukken kunnen worden gestekt.
Wel oppassen het sap van de plant is erg giftig.
Hij lijkt op een Euphorbia inges.
Afbeelding
cora Offline

Keer terug naar Euphorbia