Substraat

Alles over Conophytums, Lithops en Frithia

Berichtdoor Yves » ma 13 mei 2019, 09:03

Beste ,

kan Vukanisch lavagruis , korrel ter grote van koraalzand gebruikt worden als substraat voor deze of is er nog een toevoeging nodig van cactus mengeling.

In afwachting ,
Yves
Yves Offline

Berichtdoor Kees » ma 13 mei 2019, 19:50

Welke plant bedoel je met deze?
Kees Offline

Berichtdoor Yves » zo 19 mei 2019, 11:26

Hello Kees,

zie nu pas je bericht , geen info mail ontvangen , trouwens ik reageer onmiddellijk .
Vraag was , of Lithops in zuiver Vulkanische korrel kan groeien (ter grootte koraal zand korrel) , daar habitat steen en rotsschilfers zijn , die ook geen voedingswaarde bezitten (misschien wel kalk , indien relevant ).

Mvg ,

Yves
Yves Offline

Berichtdoor Kees » zo 19 mei 2019, 12:29

Van Lithops heb ik geen verstand maar ik begrijp altijd dat het substraat niet eens zo heel spannend is zolang de pH min of meer rond of iets onder de 7 zit. Wat voor korrels maakt dan niet zoveel uit. Ik denk dat het een misvatting is dat succulenten geen voedingsstoffen nodig hebben. Zelfs in arme grond zitten die. Er zit vaak toch wel wat plantaardig materiaal tussen het gruis dat bij uiteenvallen voedingsstoffen vrijgeeft. Dus je moet wat geven.
Kees Offline

Berichtdoor austrocactus » di 21 mei 2019, 22:25

Hallo Yves,
lava is vaak alkalisch je zal de ph moeten meten. Ik heb mijn lithopsen
in kwartzand en graniet gruis staan. Graniet is een zuur gesteente.
De lithops wortels lossen in de natuur door middel van zuren dat uit
de wortels komt de mineralen die in het gesteente zit dus ze hebben in
de natuur wel voeding van mineralen .
Alleen ze hebben weinig N voeding dat moeten ze krijgen van regen, dode insecten en dieren en uitwerpselen van dieren.
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor Jointimus » wo 22 mei 2019, 19:32

ik heb bij wijze van test enkele weken geleden lithops gezaaid in 4 verschillende substraten : lava, (aquarium-)kiezeltjes, geëxpandeerd vijversubstraat en bims. De voorlopige resultaten zijn zeer duidelijk : in de eerste 2 substraten (kiezel en lava) is de opkomst opmerkelijk lagen dan de laatste 2.
Let wel, dit is een voorlopig resultaat, afwachten wat die lithops de komende maanden een jaren doen.
Maar in ieder geval heb ik al dikwijls horen zeggen dat bims een zeer goede keuze is voor lithops in te zaaien (en bij uitbreiding de meeste aizoaceaes)...
Echter vind ik die bims te licht, voornamelijk met water geven gaan die dikwijls drijven en zo.
Daarmee de test die ik gedaan heb... dus misschien in de toekomst meer van dat vijversubstraat gebruiken, dat is wat ruwer en vormt een stabielere laag voor de plantjes.

We zullen zien.

Succes...

Johan
Jointimus Offline

Berichtdoor austrocactus » za 25 mei 2019, 21:19

Hallo Johan,
Zijn er al meer verschillen tussen de vier zaaibodems bij de Lithopsen te zien.
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor Yves » ma 27 mei 2019, 18:51

Hi Johan ,

dank voor de reactie en interessante info , blijf graag op de hoogte hieromtrent.
Lava zal ik alvast in de tuin verstrooien.
Zaaien van lithops , daar houdt mij ergens het onbekende tegen , bij de zaadjes kan ik mij weinig voorstellen , ook de aangeboden hoeveelheden zijn vrij groot. als ik het zo doorlees , lijkt het wel te mijn interesse te wekken.
Op welke redelijke termijn kan je plantjes zien?

Mvg ,

Yves
Yves Offline

Berichtdoor Yves » ma 10 jun 2019, 11:19

Nog een vraag in die richting , kunnen Lithops en aanverwanten in enkel seramis geplant worden , zo ja , hoe is het dan met watergeven .
Tijdens opruiming ouderlijke woning , zakje tegengekomen .

Groeten

Yves
Yves Offline

Berichtdoor Yves » vr 14 jun 2019, 11:20

Bij opzoeken uit interesse , omtrent lithops en aanverwanten ,bij you tube en info sites , kom ik als substraat vrij regelmatig in beeld en tekst " Kattenbakvulling " tegen.
Het gaat (vrij vertaald en sic.) over " Fijne mineraalkorrels ,uit kalk en kwartszand ,vocht absorberend ,niet klontvormend en geurloos ( geen parfum toegevoegd ).
Is het zin of onzin , in dit product te planten en/of zaaien ?

Wellicht een vreemde vraag , maar als ik aan iets begin ,probeer ik het goed te doen ,met zoveel mogelijk info .

Groeten,

Yves
Yves Offline

Berichtdoor cora » vr 14 jun 2019, 12:09

Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Jointimus » do 11 jul 2019, 10:54

een update van mijn test :
- bims is verreweg het beste substraat voor lithops (en andere mesembs), gevolgd door lavagruis.
- bij kiezeltjes en vijversubstraat is het resultaat nagenoeg nul.

Hiermee is nog eens bewezen wat eigelijk al lang geweten is, want in de vakliteratuur, of bij experts wordt immers al langer gezegd dat bims een uitstekend substraat is om deze plantjes in te zaaien. De worteltjes groeien goed door het substraat heen (beter dan bij lavagruis) waardoor de plantjes zich stevig kunnen verankeren. En het substraat op zich is ideaal doordat het enerzijds zeer luchtig is, maar ook omdat het relatief lang vocht kan vast houden zonder dat het nat aanvoelt.

Dus om na alles wat al geweten is nog gaan experimenteren met wat dan ook (kattebakvulling etc...) is eerder bezigheidstherapie zonder tot de gewenste resultaten te komen. Maar eenmaal de plantjes volwassen zijn kan er overgeschakeld worden naar andere soorten substraat, zo lang het maar voldoende mineraal is (dus weinig of geen organische bestanddelen zoals turf of cocosvezel,...).

Johan
Jointimus Offline

Berichtdoor cora » do 11 jul 2019, 19:50

Altijd interessant en leerzaam om het resultaat van zo'n experiment te lezen.
Ik ben nog niet toe aan het zaaien van Lithops. Onlangs bij Ubink voor het eerst een paar plantjes gekocht en in een schaaltje gezet met 99% bims en 2 schepjes cactusaarde, afgedekt met steentjes. Die bims was dus een goede gok.

Lithops.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Groet Cora
cora Offline

Keer terug naar Conophytums - Lithops - Frithia