vervelende planten met zeurderige wortels

Alles over Seramis kleikorrels

Berichtdoor cactusnoob » wo 17 jul 2013, 15:18

Ik heb een tweetal planten waar ik altijd oorlog mee krijg. Lobivia jajoiana en echinopsis "uranus". Beide willen wel wortelen maar daar is alles mee gezegt. Wortels rotten altijd na twee weken er af hoe goed ik ook het bewateren onder controle houd. Dus tijd voor een heel luchtig grondje en seramis is een hele reele optie voor mij. Ik gebruik seramis al jaren als bodemverbetereraar maar ik heb nooit planten in puur seramis gezet.

Iemand ervaring met moeilijke soorten en seramis? Wil dat een beetje lekker wortelen? Groeien de planten goed in de zin van voedingstoffen in de korrels? is het bemesten een beetje te reguleren?

Ik zie op foto's altijd een soort steengruis rotzooi, vermoedelijk steen gemixt met vermiticuliet maar dat is echt prijzig en dat moet ik laten importeren. Gaat seramis daar een beetje goed tegenop als alternatief?
cactusnoob Offline

Berichtdoor hans » wo 17 jul 2013, 22:04

Hallo Cactusnoob,

Lobivia jajoiana staat bij mij in mijn normale mengsel en geeft mij geen zorgen dwz hij groeit en bloeit voorspoedig.
Ik gebruik 60% lavagruis(DCM) met 40% potgrond(Culvita).
Wel hou ik me strikt aan deze merken vanwege kwalitietseisen mijnerzijds
Ik kan zelf met seramis niet veel maar dat zal wel aan mij liggen moeilijk met water en mest.

Groet Hans
groeten hans
hans Offline

Berichtdoor Bajocactus » di 23 jul 2013, 23:21

Hallo cactusnoob,

Ik gebruik al jaren Seramis en mijn planten staan 100% op Seramis.
En ik ben erg tevreden.
Maar waar ik wel achter ben is dat je niet alle cactussen erop kunt zetten.
voorbeeld de Ariocarpus heb ik er niet op staan die heb ik op een mengsel van leem,brekerszand,vulcastrat,potgrond en bims staan.
En die houden het er goed op.

Gr
Bastiaan.
Bajocactus Offline

Berichtdoor walberg » za 11 mei 2019, 19:40

Bajocactus schreef:Hallo cactusnoob,

En ik ben erg tevreden.
voorbeeld de Ariocarpus heb ik er niet op staan die heb ik op een mengsel van leem,brekerszand,vulcastrat,potgrond en bims staan.

Gr
Bastiaan.

Mag ik jou vragen waar jij de leem vandaan hebt?
walberg Offline

Berichtdoor cora » za 11 mei 2019, 19:52

Bij http://www.hironatuurlijkwonen.nl/eshop ... 25&lang=NL verkopen ze verschillende soorten leem, weet alleen niet of dit ook geschikt is voor planten.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor walberg » za 11 mei 2019, 20:08

Ja daar had ik ook mijn twijfels aan, ik had ook al eens bij de leemshop gekeken, eigenlijk precies hetzelfde idee maar ik ben bang dat ook hier weer speciale toevoegingen bij gedaan worden speciaal voor de bouw.
walberg Offline

Berichtdoor cora » za 11 mei 2019, 20:19

Misschien is leem geschikt voor vissen ook geschikt voor planten. :)
https://www.eurotackle.nl/catalogsearch/result/?q=leem
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor walberg » za 11 mei 2019, 20:25

Tot 2 jaar terug had ik een bevriende hovenier die altijd een partij rode leem kwam brengen, was ik ca 10 euro kwijt voor 100 liter, helaas krijg ik hem niet meer te pakken. Bij die shops moet je natuurlijk ook nog eens bezorgkosten betalen en die hakken er flink in. Ik gebruik nogal grote potten. Ik meng het overigens met seramis en perlite en natuurlijk voeg ik ook nog wat blaucorn toe.
walberg Offline

Berichtdoor Kees » za 11 mei 2019, 21:04

Je planten hebben toch geen beestjes?
Kees Offline

Berichtdoor walberg » zo 12 mei 2019, 09:41

Kees schreef:Je planten hebben toch geen beestjes?

Hoezo dat?
walberg Offline

Berichtdoor Kees » zo 12 mei 2019, 11:25

Als je last hebt van aangroei en dan weer afsterven: kan zijn dat je een kleine wortelparasiet hebt. Je zou eens met een vergrootglas kunnen kijken. Ik heb een keer gehad dat een stek van Opuntia pottsii moeizaam wilde wortelen. Ik pakte een vergrootglas en zag mijten zitten. Hoe ze er zijn gekomen weet ik nog steeds niet. Toen heb ik de stek iets hoger afgesneden, goed laten indrogen en vervolgens de aarde gesteriliseerd. Daarna geen last meer gehad. Je ziet het pas echt met een vergrootglas.
Kees Offline

Berichtdoor walberg » zo 12 mei 2019, 22:46

Ook dat is iets wat ik heel goed in de gaten houd, voorheen had ik de planten in de vrije lucht staan en dan is het inderdaad oppassen geblazen, met name slakken. Hier in de kas met een open voorkant tot nu toe nog geen parasieten gehad. Ik heb eigenlijk veel meer angst voor de drie P's dus heel simpel gezegd smeul en rot. Daarom kijk ik altijd heel goed om de planten heen.
walberg Offline

Berichtdoor Kees » ma 13 mei 2019, 19:48

3 P's"die ken ik nog niet.
Kees Offline

Berichtdoor walberg » ma 13 mei 2019, 19:51

Kees schreef:3 P's"die ken ik nog niet.
P ytium P heronosphora en P hytopthora oftewel simpel gezegd smeul, daar doe je niets aan, alleen maar voorkomen, dit zijn typische vochtschimmels.
walberg Offline

Berichtdoor kevofski » ma 13 mei 2019, 21:53

walberg schreef:
Bajocactus schreef:Hallo cactusnoob,

En ik ben erg tevreden.

Gr
Bastiaan.

Mag ik jou vragen waar jij de leem vandaan hebt?

Ik ben onlangs b eenij verzamelaar langsgeweest, een gokje ,meer dan 3000planten?
Hij gaf zo weinig geld uit aan aan zijn potgrond.
Hij zeeft het binnenste van een molshoop, poederfijn. Dat mengen met lava. Geeft nooit voeding, zijn planten zagen er in top conditie uit. Ik heb het geluk er geen in mijn tuin te hebben 8-) . Maar ik denk dat ik binnen kort eens op zoek ga met mijn emmertje.
kevofski Offline

Berichtdoor Kees » ma 13 mei 2019, 23:04

Het binnenste van een molshoop? Is dit een 1 aprilgrap?
Een mol schuift aarde voor zich uit en drukt die omhoog. Je kan dus net zo goed met je emmertje de tuin in gaan en wat aarde gaan zeven. Hoeveel molshopen heeft de goede man/vrouw wel niet moeten zeven voor 3000+ cactussen?
Kees Offline

Berichtdoor Kees » ma 13 mei 2019, 23:08

walberg schreef:
Kees schreef:3 P's"die ken ik nog niet.
P ytium P heronosphora en P hytopthora oftewel simpel gezegd smeul, daar doe je niets aan, alleen maar voorkomen, dit zijn typische vochtschimmels.

Dank! Dat ellende zulke mooie namen kan hebben. :(
Kees Offline

Berichtdoor walberg » di 14 mei 2019, 16:38

Kees schreef:Het binnenste van een molshoop? Is dit een 1 aprilgrap?
Een mol schuift aarde voor zich uit en drukt die omhoog. Je kan dus net zo goed met je emmertje de tuin in gaan en wat aarde gaan zeven. Hoeveel molshopen heeft de goede man/vrouw wel niet moeten zeven voor 3000+ cactussen?

Uhm toch iets genuanceerder, de mol "filtert" de grond waardoor deze nagenoeg vrij is van ongedierte. Daarnaast wordt de grond ook met wat insectenafval gemengd waardoor het iets losser is van structuur. Ik heb wel vaker gezien dat mensen juist deze hopen gebruiken en meestal hebben deze mensen ook fraaie planten.
walberg Offline

Berichtdoor kevofski » di 14 mei 2019, 16:47

Nee hoor geen april grap. Er stond een groot 80liter vat in de garage, 1 gelabeld : molshoopaarde gezeefd, een andere gelabeld molshoopaarde gemengd .
Hij zei om het bovenste van de molshoop niet te gebruiken, enkel het diepere gedeelte , daar zit geen onkruid in. Mijn collectie is voorlopig nog niet zo groot, het proberen waard.
kevofski Offline

Berichtdoor walberg » di 14 mei 2019, 18:40

cora schreef:Bij http://www.hironatuurlijkwonen.nl/eshop ... 25&lang=NL verkopen ze verschillende soorten leem, weet alleen niet of dit ook geschikt is voor planten.

Ik heb zojuist 5 dozen besteld, volgens mij zit er bij deze niet zoveel bij, soms willen ze bij leem wel eens wit zand bijvoegen (voor stuck en metselwerk om het smeerbaar te maken) maar ook dat is niet heel erg dramatisch.
walberg Offline

Berichtdoor cora » di 14 mei 2019, 20:51

walberg schreef:.....Ik heb zojuist 5 dozen besteld, volgens mij zit er bij deze niet zoveel bij, soms willen ze bij leem wel eens wit zand bijvoegen (voor stuck en metselwerk om het smeerbaar te maken) maar ook dat is niet heel erg dramatisch.

Als er zand of iets anders toegevoegd is mag je toch wel verwachten dat ze dat ook op de website vermelden.
Ben benieuwd, laat het hier even weten, er zijn vaker mensen op zoek naar leem.
Afbeelding
cora Offline

Keer terug naar Seramis kleikorrels