Agave potgrond

Alles over de agave

Berichtdoor janblunt » ma 18 apr 2016, 19:54

Wat voor voor potgrond kan ik het beste gebruiken voor de Agave americana? Ik zat zelf te denken aan standaard cactuspotgrond of cactuspotgrond met bimskies.
janblunt Offline

Berichtdoor austrocactus » ma 18 apr 2016, 20:18

Hallo Jan,
Dan kan je het beste de cactus grond met bimskies nemen.
Mag ook fijn grind en grof zand bij.
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Online

Berichtdoor janblunt » ma 18 apr 2016, 20:28

Hallo austrocactus, in welke verhouding kan het 't beste doen?
janblunt Offline

Berichtdoor Lodewijkp » wo 18 apr 2018, 00:01

Agave americana groeit snel en word erg groot, ook komen er aan de lopende band uitlopers aan. Het is mij teveel werk om ze elke keer te verpotten en je zal ze elke keer moeten verpotten want hij blijft niet klein. Op een gegeven moment woog onze agave meer dan honderd kilo (ik denk 150 a 180 kilo ) en moesten we met vier man hem verpotte (vanwege diameter en doorns)

Agaves americana ligt eraan hoe groot hij is. Als hij enorm groot is kan hij omvallen met een licht substraat, vooral als hij zijn wortels loslaat (doen agaves soms tijdens of na de winter). Ik zou sowiezo een iets lagere vierkante pot halen ipv van hoog, rond of rechthoekig.

Agave americana kan meer vocht hebben bij wortels dan de meeste agaves. Ik zou een mix doen van 1/4 coccopeat, 1/4 grind, 1/4 zand en 1/4 hydrokorrels. Op de bodem ook een laag hydrokorrels voor afwatering. Als het kleine agaves zijn kan je 2/3 cactusaarde gebruiken en 1/3 grind/bims en of hydrokorrels korrels. Enige probleem in de winter buiten is vocht wat tussen de bladeren komt en daarna bevriest.
Lodewijkp Offline

Keer terug naar Agave