Beschadigde cactus

Andere cactus vragen

Berichtdoor Popolon » vr 19 jun 2020, 18:35

Ik heb via marktplaats een cactus overgenomen. Het is mijn eerste cactus.

Ik zag hem op de foto en was meteen verkocht. Toen ik aankwam bij de toenmalige eigenaar stond de cactus in een donker kamertje leunend tegen de muur. De pot waar hij in zat was veels te klein en de aarde los en droog. Hij kan op eigen kracht niet rechtop staan op deze manier. De plant zelf zag er echter oersterk uit en met een beetje druk van de handen kreeg ik hem vrij snel stabiel. Dus gekocht en meegenomen naar huis.

Thuis omgepot zoals ik gewend ben te doen met andere planten. Aarde vochtig maken en dan met zoveel mogelijk kluit in een andere pot overzetten die al is geprepareerd (aarde erin en ruimte gemaakt voor de kluit). Hij staat nu superstevig. Ik heb een (grotendeels) besloten balkon op het zuiden, de ideale plek voor deze plant om te revalideren deze zomer. In het najaar wil ik hem naar binnen halen.

Nu komt het. Hij is beschadigd tijdens het transport (mijn eigen fout). Er zit een scheur in de cactus aan de bovenkant. Ter hoogte van waar de bladeren beginnen. De zwaartekracht werkt niet mee en ik denk als ik het zo laat dat de scheur steeds groter zal worden en dat hij de bovenste 12-13 cm gaat verliezen. Ik heb er voor nu 2 stukjes tape op gedaan om hem enigzins op zijn plek te houden maar de zwaartekracht gaat het toch winnen ben ik bang.

Wat is nu de beste actie? Zo laten in de hoop dat hij zichzelf 'repareert'. Iets anders? de Schaar erin ? Ik heb letterlijk 0 ervaring met cactussen. Weet niet eens wat voor cactus het uberhaupt is.

AfbeeldingAfbeelding

edit: hij groeit ook scheef trouwens. bij de vorige eigenaar kreeg alleen het bovenste gedeelte direct zonlicht. Ik vermoed dat hij daarom deze vorm heeft gekregen. Hoe ga ik daar het beste mee om. Dat kan niet eindeloos doorgaan.

edit2: ik heb hem dus nu in normale potgrond staan. Ook best goed samengedrukt om stabiliteit te creeeren. wat is nu het beste? direct overpotten, later overpotten, gewoon zo laten...
Laatst bijgewerkt door Popolon op vr 19 jun 2020, 19:53, in totaal 5 keer bewerkt.
Popolon Offline

Berichtdoor Stan_oome » vr 19 jun 2020, 18:41

Dus is geen cactus, maar een Euphorbia. Te herkennen aan het witte melksap dat vrijkwam toen ie beschadigd raakte.

Wie weet groeit de stam weer aan, ander zou ik m stekken, de tak met afgebroken kop slaat wel weer uit, waarschijnlijk met meerdere takken.

Je kunt vetplanten en cactussen trouwens het beste verpotten naar droge grond, en pas na een week water geven. Beschadigde wortels kunne namelijk snel gaan rotten als ze nat zijn.
Stan_oome Offline

Berichtdoor Popolon » vr 19 jun 2020, 18:46

Stan_oome schreef:Dus is geen cactus, maar een Euphorbia. Te herkennen aan het witte melksap dat vrijkwam toen ie beschadigd raakte.

Aaah! Thanks!

Stan_oome schreef:Wie weet groeit de stam weer aan, ander zou ik m stekken, de tak met afgebroken kop slaat wel weer uit, waarschijnlijk met meerdere takken.

Voor de duidelijkheid. Met stekken bedoel je eraf knippen toch ?

Stan_oome schreef:Je kunt vetplanten en cactussen trouwens het beste verpotten naar droge grond, en pas na een week water geven. Beschadigde wortels kunne namelijk snel gaan rotten als ze nat zijn.

De grond waar hij inging was droog. De kluit enigzins nat. Daarna wel iets water gegeven maar niet veel. Stop ik dan direct weer mee voor de komende dagen.
Popolon Offline

Berichtdoor Popolon » za 20 jun 2020, 12:20

Ik werd vanochtend wakker en de zwaartekracht had zijn werk gedaan. Het bovenste gedeelte was omgeknakt en hing slap naar beneden - ik heb het er maar afgeknipt.

AfbeeldingAfbeelding

Moet ik nog iets doen aan de moederplant? er loopt nu wit spul uit is vast niet de bedoeling

Kan ik van het onderste gedeelte een nieuwe plantje maken? Wellicht ernaast in dezelfde pot?
Popolon Offline

Berichtdoor Stan_oome » za 20 jun 2020, 13:11

Gewoon allebei even laten drogen. Bloeden stop vanzelf. De afgebroken top zeker een week laten drogen voor je m weer in de grond stopt, zodat ie zeker goed genezen is. Vetplanten stek je niet door de grond steeds nat te houden, dan is de kans groot dat ie gaat rotten. Gewoon eens per twee weken wat water, dan krijgt ie waarschijnlijk vanzelf wortels.
Stan_oome Offline

Berichtdoor Stan_oome » za 20 jun 2020, 13:12

Oh, en niet aan het witte melksap zitten! Kan flink irriterend werken op de huid, en in je ogen schijnt het helemaal dramatisch te zijn...
Stan_oome Offline

Berichtdoor Popolon » zo 21 jun 2020, 20:34

Stan_oome schreef:Gewoon allebei even laten drogen. Bloeden stop vanzelf. De afgebroken top zeker een week laten drogen voor je m weer in de grond stopt, zodat ie zeker goed genezen is. Vetplanten stek je niet door de grond steeds nat te houden, dan is de kans groot dat ie gaat rotten. Gewoon eens per twee weken wat water, dan krijgt ie waarschijnlijk vanzelf wortels.

De moederplant lijkt alweer grotendeels hersteld te zijn en hij is nu ook een stuk stabieler dan dat hij was... Ik geef voorlopig even niets water. Het wordt warm en droog weer, dus de grond kan lekker drogen de komende week voor zover die nog vochtig is. Heb de grond wat losser gemaakt.
Popolon Offline

Berichtdoor benn » ma 22 jun 2020, 08:25

Een Euphorbia top stek hoef je meestal niet te lang te laten drogen. Zodra de wond gedroogd is kan ie in de grond. Vorig jaar hetzelfde gedaan met een soort gelijke plant, na een dag was de wond al droog en ging ie de grond in. Belangrijk is dat de grond droog is en dat je hem nog niet in de volle zon zet, maar wel op een lichte plek. Na een week of twee voozichtig wat water met een sproeier, en zodra je merkt dat ie weer gaat groeien kun je hem langzaam aan de zon laten wennen.

Succes ermee, de stek van mij is nu al 3 x zo groot geworden in een jaar tijd. Ze groeien hard!
benn Offline

Berichtdoor Popolon » di 23 jun 2020, 19:01

benn schreef:Een Euphorbia top stek hoef je meestal niet te lang te laten drogen. Zodra de wond gedroogd is kan ie in de grond. Vorig jaar hetzelfde gedaan met een soort gelijke plant, na een dag was de wond al droog en ging ie de grond in. Belangrijk is dat de grond droog is en dat je hem nog niet in de volle zon zet, maar wel op een lichte plek. Na een week of twee voozichtig wat water met een sproeier, en zodra je merkt dat ie weer gaat groeien kun je hem langzaam aan de zon laten wennen.

Succes ermee, de stek van mij is nu al 3 x zo groot geworden in een jaar tijd. Ze groeien hard!

Ik heb hem inmiddels in (droge) grond. Hij staat wel vol in de zon op het balkon nu. Ik zal een ander plekje plekje voor hem zoeken voor de komende dagen. Thanks, ik ben benieuwd!
Popolon Offline

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen