Bloemkleur

Andere cactus vragen

Berichtdoor cora » do 16 apr 2020, 16:40

Hoi Stan,

Een vraag voor de moleculair plantkundige :)

Ik heb 2 Neochilenia cactussen met elkaar gekruist, de een heeft witte bloemen en de ander roze.
Omdat mijn voorkeur naar de plant met roze bloemen gaat, heb ik de zaden van de plant met roze bloemen gezaaid, dat was in 2017. Ik ben heel benieuwd of ze dit jaar al gaan bloeien en natuurlijk vooral naar de bloemkleur.

Mijn vraag is wat de kans is dat de zaailingen van de plant met roze bloemen ook roze bloemen krijgen of maakt dat niet uit en is de kans dat het witte bloemen worden net zo groot? En hebben eventuele zaailingen van de plant met witte bloemen net zoveel kans om roze bloemen te krijgen? Of misschien worden de bloemen wel heel licht roze, dat zou ook nog kunnen. :)

Neochilenia.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Stan_oome » do 16 apr 2020, 20:24

Hoi Cora,

Hangt een beetje af van de genetica. Bij echte "albiflora" mutanten (zoals bijvoorbeeld de witte mammillaria theresae), is het resultaat van een kruising van paars x wit 100% paarse nakomelingen. Als je deze vervolgens onderling kruist krijg je ongeveer 25% wit. Ik heb hier een aantal jaar geleden een artikeltje over gepubliceerd in Succulenta.

In het geval dat jij hier beschrijft schat ik 2 opties in: de kleur zit er tussenin (en word dus licht roze), of alles wordt donker roze, net als de donkere ouder. Ik schat de kans dat er witte tussen zitten vrij klein in. Tenzij je de witte als moeder hebt gebruikt en er mogelijk zelfbestuiving tussen zit :)
Stan_oome Offline

Berichtdoor cora » do 16 apr 2020, 22:16

Bedankt voor het antwoord Stan.

Nu afwachten, er is nog niets van een bloemknop te ontdekken, het bloeiseizoen moet ook nog beginnen.
Mocht er dit jaar al bloemen komen zal ik een foto plaatsen.

Weet je nog in welk jaar en maand dat artikeltje in Succulenta gestaan heeft?
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Stan_oome » vr 17 apr 2020, 11:42

Staat hier online:

https://nanopdf.com/download/albino-ver ... iflora_pdf

volgens mij van januari 2005...
Stan_oome Offline

Berichtdoor cora » vr 17 apr 2020, 19:23

Met veel interesse het artikel gelezen.

Ik heb het nummer ook op mijn computer staan.

Op http://www.cactuspro.com/biblio/en:succulenta kan je oude jaargangen van Succulenta downloaden, vanaf 1919 (meer dan 100 jaar oud) t/m 2014.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor austrocactus » za 18 apr 2020, 21:32

Hallo Cora,
Kun je ook al verschillen zien in de cactussen zelf ?
En wat de bloemen aangaat kunnen er wel eens leuke verassingen te verschijn komen.
Heb je de ouder planten zelf gezaaid of gekocht ?
Kan wel verschil maken.
austrocactus Offline

Berichtdoor cora » za 18 apr 2020, 22:47

Hoi Bram,
De 2 ouder cactussen heb ik in 2015 bij Ubink gekocht.
De bodykleur van de ouderplanten zijn groenbruin en de body’s van de zaailingen zijn heel donker bruin.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor cora » zo 21 jun 2020, 16:37

De spanning stijgt... de eerste bloemknoppen zijn gesignaleerd... 8-)
Laatste week als iemand nog wil inzetten op roze, heel licht roze of wit... :lol:
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor cora » di 07 jul 2020, 19:11

Het resultaat!

Afbeelding
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor benn » di 07 jul 2020, 22:40

Zelfde kleur roze als de moeder, als de belichting op beide foto's hetzelfde is tenminste. Leuk experiment!

Het lijkt op een dominante overerving deze kleur roze, al moet ik zeggen dat niet valt uit te sluiten dat er ook een mogelijkheid is dat deze kleur roze een tussen vorm is van (donkerder) rood en wit. Het kan namelijk zijn dat de moeder plant al zo'n tussen vorm is. Het allel voor de kleur rood zou dan een penetrantie van 50% hebben. Een vervolg experiment met F1 x F1 kruising zou daar meer informatie over moeten geven (dus dat je deze nieuwe plant kruist met zichzelf). Je hebt dan echter wel meerdere nakomelingen nodig voor betrouwbare kansberekeningen, niet echt haalbaar voor cactussen dus...

Meest aannemelijk is gewoon een dominante overerving. Je hebt dus een allel voor deze kleur roze, als een plant daar 1 of 2 van heeft heeft de bloem deze kleur en anders wit.
benn Offline

Berichtdoor Stan_oome » di 07 jul 2020, 23:21

Waarom is meerdere nakomelingen niet te doen? Cactussen maken best veel zaad hoor :)
Is vooral weer een jaar of drie wachten en enkele tientallen plantjes opkweken.
Om de kans op succes te vergroten kan je trouwens beter terugkruisen met de witte ouder.
Stan_oome Offline

Berichtdoor cora » wo 08 jul 2020, 01:00

Jullie maken het allebei wel ingewikkeld. :)
Ik heb nog een 2e plant (broertje/zusje), daar verschijnen nu ook bloemknoppen, maar nog klein, duurt nog wel een week of 2 voordat die bloeit. En deze al bloeiende plant heeft ook nog kleine bloemknoppen, dus zijn waarschijnlijk te kruisen, of anders stuifmeel bewaren.
De witte plant heeft al uitbundig gebloeid, maar er verschijnen weer nieuwe bloemknoppen, daar kan ik misschien ook weer mee terugkruisen.
Dus wat betreft het kruisen kan ik alle kanten op.

Ik begrijp alleen niet goed wat het doel daarvan is, wat het resultaat zou moeten zijn, wat ik dan probeer te bewijzen. :?
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor benn » wo 08 jul 2020, 09:49

Met een roze broertje/zusje kruisen is denk ik beter dan zelfbestuiving, ik weet eigenlijk niet eens of zelfbestuiving werkt bij cactussen? Ik werk veel met genetica, maar medisch en dus humane genetica. We adviseren daarin natuurlijk nooit om met broer/zus, of met de ouder te kruisen :shock:

Als je met broer/zus gaat kruisen die ook roze is, en je hebt genoeg nakomelingen, verwacht ik 2 scenario's.

1. 75% (3/4) is roze en 25% (1/4) is wit.
2. 25% (1/4) is donkerder roze of rood, 50% (1/2) is roze zoals nu, 25% (1/4) is wit.

Maar je zult dus veel nakomelingen moeten hebben om deze percentage betrouwbaar te krijgen, en 3 jaar aanhouden.

Waarom @Stan_oome terug wil kruisen met de witte ouder snap ik niet, kun je dat uitleggen? Op die manier kun je toch onmogelijk scenario 2 aantonen?
benn Offline

Berichtdoor cora » wo 08 jul 2020, 12:25

benn schreef:... ik weet eigenlijk niet eens of zelfbestuiving werkt bij cactussen? ....

Er zijn zelfbestuivers o.a. Rebutia’s en Notocactussen, maar voor de meeste cactussoorten heb je 2 planten nodig voor kruisbestuiving.

Ik gebruik de zaadlijst van http://www.adblps-graines-cactus.com/commander_EN.html altijd om op te zoeken of een cactussoort Self-fertiel ( f ) of Self-steriel ( s ) is, dat staat op die lijst bij iedere plant vermeld (alleen op de lijst in het PDF bestand). Eenmaal op je computer opgeslagen heb je hem altijd bij de hand.

Self-fertiel = zelfbestuivend
Self-steriel moet worden bestoven met stuifmeel van een andere plant (kruisbestuiving), die echter niet van een stek van de te bestuiven plant mag afstammen.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Stan_oome » wo 08 jul 2020, 13:11

Als roze inderdaad dominant is over wit, dan geeft een zelfbevruchting zeer waarschijnlijk 75% roze en 25% wit. Terugkruising tegen de witte ouder zou 50% roze en 50% wit moeten opleveren (indien het een enkel locus betreft). Indien de genetica ingewikkelder is, geeft terugkruisen naar de witte ouder sowieso meer kans op witbloemige nakomelingen.
Stan_oome Offline

Berichtdoor cora » wo 08 jul 2020, 19:12

Stan_oome schreef:... dan geeft een zelfbevruchting zeer waarschijnlijk....

Je bedoelt de 2 nakomelingen met elkaar bevruchten, deze planten kan ik niet vermeerderen door zelfbevruchting. Of noem je het bevruchten van 2 nakomelingen ook zelfbevruchting?

Is het ook nog mogelijk dat de andere nog niet bloeiende nakomeling witte bloemen krijgt?
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor benn » wo 08 jul 2020, 21:19

cora schreef:...
Is het ook nog mogelijk dat de andere nog niet bloeiende nakomeling witte bloemen krijgt?

Jazeker, je weet namelijk (nog) niet wat de roze ouder genetisch met zich meedraagt (ook wel genotype genoemd). Het kan zijn dat deze roze ouder 2 roze allelen* heeft of maar 1 roze en 1 witte. Het witte uiterlijk zie je niet omdat roze dominant is over wit. Net als bruine ogen dominant zijn over blauwe. Maar een roze ouder plant met zowel het roze en het witte allel kan wel het witte doorgeven. De witte ouder kan alleen een allel voor witte kleur doorgeven (als ie namelijk ook een allel voor roze had gehad was ie niet wit maar roze van kleur).

* Allel is kopie van een gen, je hebt er 2 per gen, 1 van moeder 1 van vader.
benn Offline

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen