Groeien in een punt

Andere cactus vragen

Berichtdoor Zaza » di 04 sep 2018, 23:46

Mijn grote vriendje hier vond het ineens nodig om uit zijn mooie rondingen te groeien.
Ik vind dit toch stiekem wel een beetje storend want ik vind dat hij door de punten en de lichte kleur ervan zijn schoonheid verliest. Dit is niet meer de cactus waar ik verliefd op werd...
ik heb hem netjes altijd in het licht gezet, hij heeft weinig tot geen water gekregen en zijn broers en zussen met dezelfde behandeling blijven wel hetzelfde als dat ze waren.. die zijn zelfs al langer in bezit.
wat doe ik verkeerd en hoe ga ik het tegen? Ik wil dat de lichte punten ook donker worden en niet dat hij nog eens verder in die hoge punten groeit, is het mogelijk dat die punten dikker worden of blijft dit voor altijd zo?

Wat ik dan wel weer leuk vind is dat er kleintjes bij groeien, best nog wel snel overigens.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Zaza Offline

Berichtdoor cora » wo 05 sep 2018, 00:10

Plant krijgt duidelijk te weinig licht, zowel de puntige dunne groei als de lichte kleur duiden daarop. Op een lichte zonnige plaats komt de groene kleur wel weer terug. De misvormde groei zal je altijd blijven zien, maar nieuwe groei zal weer normaal zijn. Langzaam aan de zon laten wennen, om verbranding te voorkomen.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Pleun » wo 05 sep 2018, 08:50

Misschien heeft de plant in de winter ook te warm gestaan bijv. in een huiskamer en water gekregen dan kan hij ook deze spitse groei gaan vertonen. Het is de bedoeling dat de meeste cactussen een rustseizoen doormaken van oktober tot april, zet de plant dan wel op n lichte maar niet te warme plaats en geef heel weinig of geen water.
Een onverwarmde slaapkamer bijvoorbeeld.
Groet Pleun
Pleun Offline

Berichtdoor Kees » do 06 sep 2018, 20:24

In 1e 2 plaatjes is toch wel wat bijzonders aan de hand: sommige zijn wel en andere zijn niet licht en sprieterig gegroeid.
Kees Offline

Berichtdoor Zaza » do 06 sep 2018, 21:44

Kees schreef:In 1e 2 plaatjes is toch wel wat bijzonders aan de hand: sommige zijn wel en andere zijn niet licht en sprieterig gegroeid.

Klopt, er is er wel nog 1 die op het punt staat te groeien in een punt en 1 die nog helemaal is zoals hij was
Zaza Offline

Berichtdoor Zaza » do 06 sep 2018, 21:45

cora schreef:Plant krijgt duidelijk te weinig licht, zowel de puntige dunne groei als de lichte kleur duiden daarop. Op een lichte zonnige plaats komt de groene kleur wel weer terug. De misvormde groei zal je altijd blijven zien, maar nieuwe groei zal weer normaal zijn. Langzaam aan de zon laten wennen, om verbranding te voorkomen.

Ik heb hem een zonniger plekje gegeven ookal schijnt de zon niet meer veel naar binnen hier.
Ik hoop dat het helpt!
Zaza Offline

Berichtdoor Zaza » do 06 sep 2018, 21:48

Pleun schreef:Misschien heeft de plant in de winter ook te warm gestaan bijv. in een huiskamer en water gekregen dan kan hij ook deze spitse groei gaan vertonen. Het is de bedoeling dat de meeste cactussen een rustseizoen doormaken van oktober tot april, zet de plant dan wel op n lichte maar niet te warme plaats en geef heel weinig of geen water.
Een onverwarmde slaapkamer bijvoorbeeld.

Hij heeft alleen op een slaapkamer gestaan. Ik volgde eerst een planten app omdat ik vaak vergeet water te geven. Ik had al t idee dat hij veel te vaak water zou krijgen dus was er al mee gestopt maar waarschijnlijk te laat.
Hij krijgt nu al even niks meer sinds hij zo snel groeit! Hij verhuist straks mee naar een ander plekje in een huiskamer en hoop dat hij daar wel beter staat
Zaza Offline

Berichtdoor austrocactus » do 06 sep 2018, 22:41

Hallo Zaza,
Een koele slaapkamer voor het raam is niks mis mee.
Hoef je ook bijna geen water te geven.
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen