Tegenvallende bloei

Andere cactus vragen

Berichtdoor Kees » do 09 aug 2018, 14:05

Dit jaar heb ik een tegenvallende bloei van mijn cactussen binnen en buiten gehad in vergelijking met eerdere jaren. Ik had juist andersom verwacht. Dit geldt ook voor Frithia pulchra. Ik had meer verwacht ivm de vele zon die we hebben gehad.
Wie heeft dat ook gehad?
Ik kan niks anders verzinnen dan dat ik ze ongeveer evenveel water heb gegeven als andere jaren. Ik ben namelijk heel benauwd dat ik ze teveel geef en ze gaan rotten. Zou dat het kunnen zijn of moet ik aan iets heel anders denken.
Kees Offline

Berichtdoor cora » do 09 aug 2018, 15:47

Veel cactussen stoppen met groeien als het erg warm is in juli of tijdens een hittegolf, maar groeien weer verder als het minder warm is. Augustus en september zijn voor verschillende soorten cactussen de beste groei-maanden.
Bij mij is deze warmte stop bij verschillende cactussen duidelijk te merken, o.a. doordat de bloemknoppen zicht niet verder ontwikkelen, deze zijn nog net zo groot als een paar weken geleden. Er zijn ook soorten die nergens last van hebben en vrolijk verder groeien en bloeien, maar die zijn in de minderheid.

Mijn Frithia bloeit om het jaar, in 2015 wel, 2016 niet, verleden jaar weer wel en dit jaar nog geen bloem gezien, geen idee waaraan dat ligt. Hij groeit wel.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Jan » do 09 aug 2018, 17:00

Bij mij is het ook veel minder dan vorige jaren, bloemknoppen komen niet tot ontwikkeling en vallen af, maar nu zie ik in sommige cactussen toch weer knopontwikkeling dus blijf de moed er in houden, Gr. Jan.
Jan Offline

Berichtdoor Kees » do 09 aug 2018, 17:43

Ligt het gelukkig niet aan mij. Frithia heb ik nu zo'n 3 jaar, heeft tot nu toe steeds jaarlijks gebloeid. Na ijsheiligen gaat hij wel naar buiten, ik heb de indruk dat hij pas in de volle buitenzon bloemen gaat krijgen, tot dit jaar dan, dit jaar nog niks gezien. Leuk was wel te zien dat toen we van vakantie terug kwamen de blaadjes zich helemaal tot het niveau van de aarde hadden "teruggetrokken". 2x water en ze staan weer 1 cm boven de aarde.
Kees Offline

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen