Verhoute onderkant

Andere cactus vragen

Berichtdoor benn » vr 05 jul 2019, 09:43

Ik heb een 7 jaar oude Pachycereus (in april gekocht rechtstreeks van de kweker). Nu zie ik dat de onderkant verhout is, ik heb dit vaker gezien bij deze cactus soort op foto's in het wild (soms tot halverwege de plant). Mijn vraag is, hoe komt dit? En wat kan ik er aan doen om het tegen te gaan? Ik vind het zelf niet zo mooi namelijk. Kan ik bijvoorbeeld de cactus verpotten en iets dieper plaatsen (zodat het verhoute gedeelte onder de grond verdwijnt)? Of is dit juist geen goed idee?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
benn Online

Berichtdoor cora » vr 05 jul 2019, 14:26

Over het algemeen is dat bij oudere cactussen een normaal verschijnsel. Niet dieper in substraat zetten, eventueel een laag steentjes, zodat de hals van de cactus droog blijft.

Verkurking/verhouting die aan de onderkant begint heeft vaak als oorzaak teveel vocht in de grond, vooral in de bovenste laag van het substraat. Van onder water geven door de pot in een bakje water te zetten.

Corking is when the cells of a plant absorb lignin and take a woody appearance. This way, a stem will become more rigid, resistant to water and decomposition. Normally woody cells occur either at the base of a stem or at a joint and serve as support. This is the natural case (not a bad thing at all). However, it can happen too when a cactus is too humid (but not rotting). The base will become more and more "woody" to reduce the effect of the humidity on the base.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor benn » vr 05 jul 2019, 14:49

Een klein laagje grind is een goed idee, dank je wel!
benn Online

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen