kan een aquarium dienen als woonplaats voor een cactus coll

Andere cactus vragen

Berichtdoor fuzzy » di 15 mei 2018, 15:54

zo als het onderwerp al aangeeft is deze vraag misschien wat vreemd, maar ik wil een aquarium van 100x 040x 040 ombouwen als behuizing voor mijn cactusjes. hoe ga ik daarmee te werk. ja eerst water en alles er uit natuurlijk, maar dan. kan ik het grind na goed te reinigen weer hergebruiken.
het grind wil ik goed reinigen en mengen met cactus aarde.
Voor decoratie wil ik lavasteen gebruiken. de bak staat dicht bij het raam waardoor er zon in kan schijnen voor een gedeelte van de dag.
kan de orginele aquarium verlichting boven de bak ook dienen voor licht.
welke soort cactus is hiervoor het meest geschikt. mijn gedachten gaat naar mammillaria , haworthia en coryphanta.
wat is jullie advies groet van fuzzy
fuzzy Offline

Berichtdoor austrocactus » di 15 mei 2018, 18:50

Hallo fuzzy'
Dat grind kan je heel goed gebruiken als je het wast en droogt.
Maar hoe wil je de cactussen in het aquarium zetten.
In potten of het substraat in je aquarium zonder potten.
Is de bodem van glas of metaal.
Wat voor verlichting heb je led of tl.
Tl geeft vrij veel warmte af. en er komt zon in en met een warme dag kan het wel eens te warm worden.
Je zou er ook heel goed Melocactussen en Discocactussen en frailea in kunnen zetten.
Zou er zeker ook een temperatuur meter in hangen
Als het dan te warm wordt kan je de kap wat open zetten.
Groeten austrocactus B ram
austrocactus Offline

Berichtdoor fuzzy » di 15 mei 2018, 20:53

bedankt voor je reactie.de verlichting bestaat uit 2 dunne tl lampen 1 warm white en 1 plantenlamp. eventueel 1 grolux inplaats van de plantenlamp. ik denk de cactussen voorlopig in de potjes te laten, zo kan ik ze verplaatsen als er 1 niet op de juiste plek staat. ook denk ik dat elke plant zo beter zijn verzorging kan krijgen. moet het nog helemaal uitdokteren. de 2 die je aanprees zijn mooi. beide hebben een ronde vorm. zou er als contrast een slanke vorm op de achtergrond willen hebben die niet hoger dan +-30cm zal worden. zoals bij een aquarium met vissen gebruikelijk is wil ik nu de voorgrond beplanten met kleine lage langzaam groeiende plantjes.
knellende vraag; is er een cactus die OP LAVASTEEN kan groeien zonder veel aarde. misschien een holletje in de steen boren?
dan voor nu, de vraag, moeten de cactusjes uit de zelfde biotoop komen om de verzorging goed te doen of kan er een gevarieerd geheel van te maken zijn.
is de keuze van meerdere exemplaren van het zelfde een betere keus of kan ik voor meerdere soorten door elkaar gaan. wil er geen rommeltje van maken. :)
graag reactie groetjes van fuzzy
fuzzy Offline

Berichtdoor cora » di 15 mei 2018, 21:06

Afbeelding
cora Offline

Keer terug naar Alle andere vragen over cactussen