Zaden Mammillaria beneckei

Berichtdoor Stan_oome » ma 15 jun 2020, 23:05

Hoi allemaal,

Ik zoek nog zaden van Mammillaria beneckei, ook wel bekend als Mammillaria (of Dolichothele) balsasoides.

Ik heb hier lang geleden mijn bachelorscriptie over geschreven, omdat me eens was opgevallen dat deze soort nooit 2 kiembladen heeft, maar altijd 3 of 4. Ik heb toen met pijn en moeite een paar porties zaden kunnen bemachtigen, en deze gezaaid en ontleed. Is intussen 15 jaar geleden, en ik heb er al lang geen levend exemplaar meer van. Zaden worden zelden aangeboden, en zijn trouwens enorm groot, ik denk de grootste van het hele geslacht.

Dus mocht iemand er toevallig wat hebben liggen (of deze zomer wat voor me wilt maken) dan hou ik me aanbevolen!
Stan_oome Offline

Berichtdoor benn » di 16 jun 2020, 13:39

Ik kan je helaas niet helpen met de zaadjes, maar interessant fenomeen die meerdere kiemblaadjes. Ik zag het onlangs bij 1 van mijn Tagetes (Afrikaantjes) zaailingen, die had 3 kiembladen.

Ben je er tijdens je scriptie onderzoek achter gekomen of dit een genetische oorzaak heeft? Of speelt er een environmental cue een rol?
benn Offline

Berichtdoor Stan_oome » di 16 jun 2020, 14:19

Ik dacht het verslag hier even te posten (overigens een variant ervan is ook gepubliceerd in AfM (editie 30, 2006)), maar de maximale bestandsgrootte op dit forum betreft slechts 2mb...
Stan_oome Offline

Berichtdoor Stan_oome » di 23 jun 2020, 22:44

Hier het verslag van de tricotyle M. beneckei

http://www.stanoome.nl/wp-content/uploa ... neckei.pdf
Stan_oome Offline

Berichtdoor benn » di 23 jun 2020, 23:17

Leuk verslag, leuk onderzoek ook. Dank je wel. Als ik snel er doorheen scan, zie ik je conclusie over een mogelijke bottleneck mutatie. Natuurlijk meer onderzoek nodig (dat zet je altijd in een verslag namelijk ;) ). Maar interessant zo'n mutatie, zal wel in een ontwikkelings-gen zijn denk ik. Weet je toevallig welk gen hierbij betrokken is?
benn Offline

Berichtdoor Stan_oome » wo 24 jun 2020, 08:03

Geen idee... is Arabidopsis is het vast veel sneller te vinden. M. beneckei heeft een generatietijd van minstens een jaar of 3-4, en ook geen duizenden zaden per bloei.
Stan_oome Offline

Berichtdoor austrocactus » vr 26 jun 2020, 14:42

Hallo Stan,
Waarom is er zo weinig zaadaanbod van Mammillaria beneckei.
Ik heb 26 succulenta en 25 Bercht zaadboekjes nageplozen.
Met als resultaat 1 x succulenta aanbod en 1 x Bercht aanbod.
Luethy en Bertholdii zijn makkelijker te bestellen. Vreemd!!
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor Stan_oome » za 27 jun 2020, 12:51

Goede vraag Bram. Geen idee eigenlijk. Zoals ik al zei, de zaden zijn bijzonder groot (voor een mammillaria), wat dus denk ik minder zaden per bes betekent. Maar ze zijn niet cryptocarp ofzo, en volgens mij ook niet dusdanig moeilijk dat dit het probleem zou zijn.
Stan_oome Offline

Berichtdoor cora » za 27 jun 2020, 19:51

Het schijnt een zeldzame bloeier te zijn, misschien is dat de reden waarom er nauwelijks zaden worden aangeboden.
Waarschijnlijk komt de plant daarom ook niet vaak voor in een collectie.

"Flowers: Large, but seldom produced, salverform, deep yellow (or occasionally even orange), 20-25(-35) mm long, to 30 (or more) mm in diameter. Stigmas deep yellow to orange. Unlike other Mammillarias, the flower lasts for a short time. The flowers open at night and close permanently around noon, almost like Echinopsis."
Groet Cora
cora Offline

Keer terug naar Ik zoek