Testudinaria elephantipes

Alles over Caudexplanten

Berichtdoor jagieXK » zo 08 sep 2013, 17:25

Goedemiddag,

In het voorjaar heb ik 11 zaadjes van de testudinaria elephantipes in een kweekkastje geplant.
Nu wilde ik het weggooien want laatste keer dat ik er naar keek zat er niks, nu keek ik vorige week...VERREK 2 stengels, en een zaadje met zo'n lichtkleurigbolletje eraan zonder stengel, maar wel wortels!...kan dus lang duren voor dat iets ontkiemt.

Nu vind ik weinig informatie over het verpotten, van uit de kweekkast naar een apart potje voor de winter.
Het volgende heb ik gedaan, cactusaarde met wit zand en fijn grind gemend (gezien van afbeeldingen van google). Heb ik dit voor deze plantjes juist gedaan?

Voor de komende maanden begint weer de rusttijd, hoe verloopt dit verder? Blijft het stengeltje staan, of gaat het weg en komt het later terug?
Het enige wat ik eigenlijk las, is water geven als de bladeren licht aan het verdorren zijn.

Rest van de zaadje die niet ontkiemt zijn heb ik eruit gevist en probeer het volgend voorjaar weer (als dat mogelijk is), who knows!

Gr Anton
jagieXK Offline

Berichtdoor HarrieC » ma 09 sep 2013, 14:34

Mijn ervaring is juist dat de groeiperiode in de herfst en de winter ligt.
Mijn exemplaar is nu nog in rust. Ik verwacht dat die een dezer dagen weer uitloopt.
Je merkt vanzelf als de rustperiode weer begint (ergens in het voorjaar): de blaadjes beginnen dan te verdrogen.
Tijdens de groeiperiode vochtig houden (maar niet kletsnat).
Het exemplaar op de foto is gezaaid in 1991 en heeft nu een doorsnede van ongeveer 10 cm. Erg snel worden ze niet dikker.
De ranken groeien wel elk jaar behoorlijk snel.

Gr. Harrie

Afbeelding
HarrieC Offline

Berichtdoor jagieXK » ma 09 sep 2013, 18:26

Hmm..groei periode nog niet geweest..hoe kan dat dan?

Hoe hoog worden jouw stengels?
jagieXK Offline

Berichtdoor HarrieC » ma 09 sep 2013, 20:05

Van nature komen ze uit Zuid-Afrika, geloof ik. Vandaar dat ze 's winters groeien.
Bij mij worden de uitlopers elk jaar zo'n anderhalf á twee meter lang.
In het voorjaar sterven ze volledig af. Ik knip ze dan af en wacht op de nieuwe.
Ze heten trouwens tegenwoordig "officieel" Dioscorea elephantipes.

Groet,
Harrie
HarrieC Offline

Berichtdoor hans » wo 11 sep 2013, 21:22

Ik heb een groot exemplaar staan die is momenteel anderhalve meter hoog, is al een maand geleden begonnen met uit te lopen en een kleintje die staat in een 10cm potje daar kwam vorige week het eerste puntje boven is nu een centimeter of 10
Ze groeien vanaf eind zomer omdat het zuid Afrikaanse planten zijn net als mesembs dus de seizoenen zijn omgekeerd aan de onze.

Groet Hans
groeten hans
hans Offline

Berichtdoor jagieXK » ma 17 maart 2014, 22:40

Raad nodig!!

Mijn plantje is nog even groot, 3 cm, prima!!

Alleen ik weet het ff niet meer, heb een keer een flinke scheut water gegeven (het blad krulde iets op) en drie dagen later nog een keer, meende dat ie nog meer water nodig had.
Nu is de krul nog steeds zo, maar heb ik nou te weinig of te veel gegeven, de elephantipes staat in goed doorwaterlatende grond, veel witzand met kiezelsteentjes in een kunststof potje met gaten in de bodem, grond is niet echt nat onder
Ook is het blaadje niet echt donkergroen, maar lichtgroen (wat net niet geel is)

Vaak schat ik het in en gaat de krul er uit maar voor nu ....DILEMMA, wie weet raad..
jagieXK Offline

Berichtdoor Jointimus » di 18 maart 2014, 21:55

Simpel : als ge twijfelt dan geeft ge liever geen water. Ze hebben genoeg watervoorraad in zich om het een poos uit te houden. En geeft ge ze te lang geen water dan gaan ze in het slechtste geval gewoon in rust...

En het substraat altijd eerst laten uitdrogen vooraleer opnieuw water te geven. Zolang de blaren groen zijn zit er leven in. Worden ze geel en gaan ze verdorren dan gaat ie in slaapfase en mogen ze kurkdroog staan. Eventueel nu en dan een "drupje" water mag. Als er weer een steeltje begint te verschijnen kan je opnieuw een beetje water geven. Niet te veel, gewoon het ritme van het plantje volgen : meer groei = meer water, maar nooit overdrijven.....!

Hier onder mijn plantje : ik heb hem nu ongeveer twee jaar en is al flink gegroeid, van een bolletje zo groot als een knikker tot deze serieuze knol van meer dan vijf cm diameter. Hij staat in puur lavagruis en hij geeft me de indruk zich kiplekker te voelen....

Van alle planten die ik heb vind ik dit een van de gemakkelijkste om te houden.

Johan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Jointimus Offline

Berichtdoor jagieXK » di 18 maart 2014, 22:18

Thanks, voorlopig geen water geven, hier kan ik wat mee.

Wat een mooie plant heb je daar staan zeg!
jagieXK Offline

Berichtdoor jagieXK » zo 23 maart 2014, 19:35

Kijk, de van mij ziet er nu zo uit, wat treurig!!

Afbeelding
Afbeelding
jagieXK Offline

Berichtdoor jagieXK » ma 07 jul 2014, 21:52

Die van mij is nog in rust, staat mooi op de vensterbank met licht en zon overdag (alsof ie dood is met een bruin krullend blaadje)
Ben zelf erg benieuwd!
jagieXK Offline

Berichtdoor hans » di 08 jul 2014, 20:59

Ja mijn planten doen ook nog niets.
Ik ben benieuwd of mijn grootste nog in leven is die heeft een tijdje knap koud en nat gestaan.
Anders kan hij de kachel in. :o

Hans
groeten hans
hans Offline

Berichtdoor jagieXK » zo 05 okt 2014, 11:41

Mijn Elephantipes geeft leven! sprietje er naast groeit omhoog, tof!

Daarnaast heb ik nog een kleine laten ontkiemen van twee maanden uit.
jagieXK Offline

Berichtdoor jagieXK » di 08 dec 2015, 22:43

iemand enig idee hoelang het nog kan duren voordat deze caudex weer ontwaakt? onderhand bijna half december en bij beide nog geen beweging te zien.

Kan het soms met warmte te maken hebben, winter is het nog amper en verwarming is minimaal aangeweest (hij staat op de vensterbank en daaronder een verwarming).
jagieXK Offline

Berichtdoor hans » wo 09 dec 2015, 15:48

Bij mij is hij al lang weer wakker.
Hij stond buiten en is geknakt met de harde wind nu staat hij boven op de regenton en hangt (groen) tot op de grond.
Ik haal hem altijd pas binnen als het gaat vriezen.
Zelfs met de grote hoeveelheden regen van de laatste tijd staat hij gewoon buiten zonder bescherming.
https://www.dropbox.com/s/u0xb27x7gexdq ... 2.jpg?dl=0
groeten hans
hans Offline

Berichtdoor jagieXK » wo 09 dec 2015, 22:34

Heel vreemd, zeker omdat het er om 2 gaat :?
jagieXK Offline

Berichtdoor HarrieC » do 10 dec 2015, 10:32

Mooi Hans,
Nooit geweten dat die het buiten ook zo goed doen.
Dat probeer ik volgend jaar ook. Scheelt in de ruimte :).

Harrie
HarrieC Offline

Keer terug naar Caudexplanten