Beginner: Om de hoeveel weken en hoeveel ml water geven

Alles over water geven cactussen.

Berichtdoor LifeAsACactus » ma 24 dec 2018, 00:01

Hallo,

Ik ben nieuw in de cactuswereld en ik heb nu al een redelijke verzameling.
Ik kan alleen nergens precies vinden hoeveel ml water ik de cactussen elke maand moet geven. Op sommige websites staat dat ik ze in de wintermaanden 'heel weinig'' tot geen water moet geven en in de zomermaanden 1 keer per 3-4 weken 'een scheutje'. Maar wat is een scheutje? En ik neem aan dat de grotere cactussen wat meer water nodig hebben dan de andere.
Kan iemand mij een advies geven over om de hoeveel weken in het jaar ik de cactussen .. ml water moeten geven. Het liefst per cactus (zie 8 foto's). :D. De cactussen staan het hele jaar in de vensterbank richting het oosten.

Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Mvg,

:?: :?: :?:
LifeAsACactus Offline

Berichtdoor Kees » ma 24 dec 2018, 05:18

Hallo,
Je kan dit niet in ml water per kubieke dm grond nauwkeurig vaststellen.
Plant nummer 4 is geen cactus maar een vetplant: een Euphorbia.
M.u.v. nr 6 zou ik de getoonde cactussen en de Euphorbia in de winter geen water geven.
Nummer 6 is een Melocactus: die moet je niet laten uitdrogen.
Verder zou ik ze niet in potaarde poten maar in aarde waar veel meer zand en steentjes in zitten. Er zijn allerlei mengsels en grondsoorten die je kan gebruiken. Ik doe meestal 1/3 potgrond, 1/3 zand en 1/3 steentjes. Vooral rondom de hals zou ik alleen kiezelsteentjes gebruiken. De aarde mag rustig goed nat worden maar het water moet snel weer weg kunnen. Potgrond alleen zuigt zich vol en blijft heel lang nat. En dan krijg je rot.

PS het wordt op prijs gesteld als je je even voorstelt in het "Welkom" forum.
Kees Offline

Keer terug naar Water geven cactussen