Cactussen continu te nat?

Alles over water geven cactussen.

Berichtdoor Sui » vr 08 mei 2015, 08:06

Beste mensen,

Ik heb een bak met echinocereussen en die laat ik volstromen met water en aan de diepste kant staat dan circa 4 a 5 cm water. Dit laat ik na 20 a 30 min wegstromen.

Nu zijn de sommige planten na 3 dagen nog nat. Waardoor wortels rotten ik planten af moet snijden erg zonde allemaal als dit steeds gebeurd. Wat kan ik hieraan doen?

Heb mijn substraat nu al veranderd en heb er 2 a 3 scheppen bims aan toegevoegd.

Dus nu is het: 1 schep modder, 1 schep brekerszand, 1 schep aquariumgrind, 1 schep seramis, 2 scheppen bims.

Of andere oplossing is overal met het gietertje bij langs en een klein scheutje geven...
Sui Offline

Berichtdoor cora » vr 08 mei 2015, 11:07

Hoe vaak geef je dan water? Laat je het substraat tussendoor ook helemaal opdrogen?
Bedoel je met 'modder' potgrond/aarde?
Staan de planten misschien in een te grote pot, waardoor het ook lang duurt voordat alles droog is?
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Sui » vr 08 mei 2015, 11:21

Geef ze meestal om de 3 weken water. En gebruik gewone zwarte tuin modder geen potgrond.
Sui Offline

Berichtdoor cora » vr 08 mei 2015, 11:43

Ik zou eerst controleren of het substraat al droog is voordat je weer water geeft. Vaak ziet de bovenste laag er erg droog uit maar is het onderaan nog nat. Hoe vaak je water moet geven heeft ook wel met het formaat van de pot te maken. Bij mij krijgen de kleine potten meestal vaker water.
Waarschijnlijk hebben andere forumleden nog tips.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Pleun » vr 08 mei 2015, 12:02

Hoi Sui,
Wat ik meestal doe ...ik geef mijn planten zomers 1x per twee weken water. Ik zorg dat de potten geheel doorweekt zijn..ik doe dit altijd s'avonds als er geen zon meer op de kas staat. Ik zorg er ook altijd voor dat de planten niet in stilstaand water blijven staan. Mijn substraat bestaat voor minimaal 50% uit Bims....
Zorg er ook voor dat dat je geen water geeft als er bewolkt of koud weer voorspeld wordt....!!
Echinocereusen kunnen overigens wel behoorlijk wat vocht hebben, ze moeten alleen niet te lang...te nat...blijven...houd de weersvoorspellingen goed in de gaten en speel daarop in..voor a.s. maandag en dinsdag wordt bijvoorbeeld warm weer voorspeld..ik heb nu mijn planten gisteravond allemaal water gegeven..dan hebben ze de tijd om goed water op te nemen en het substraat zal begin volgende week heel snel uitdrogen.
Succes !
Groet Pleun
Pleun Offline

Berichtdoor Sui » vr 08 mei 2015, 12:09

Ik laat ze idd ook altijd verzuipen en compleet nat worden. En let meestal ook wel wat op het weer.

Is het niet beter om ze misschien minder nat te laten worden?

Heb nu een aantal ventilatoren erop. Kan ook zijn dat de potten die te nat bleven dat die planten gewoon al wortel problemen hadden.

Tis alleen zo lastig om te weer aan de wortel te krijgen als ze eenmaal geen wortelen meer hebben.
Sui Offline

Berichtdoor Josje » za 09 mei 2015, 12:57

Hoi Sui.
Je kan ze wel laten "verzuipen" maar ze nemen niet meer op, dan ze nodig hebben.
Daarbij komt het volgende: Je bent een "verrotting" aan het creëren aan de stam van je cactus, daardoor ongedierte, en je plant gaat dood.
Hoe dan ook,dit is mijn advies, andere hebben misschien een andere gedachte daarover...
Succes !
Josje Offline

Berichtdoor hans » za 09 mei 2015, 18:34

Hallo Sui,

Ik zou een heel ander mengsel nemen om de planten in te zetten.
Volgens mij droogt het onderin nooit op zeker niet met brekerszand in je mengsel, dat is zelfs voor normale tuinplanten funest.
Probeer meer gesteente in je grond te krijgen zoals bims en grove lava dat gemengd met je tuinmodder zoals je dat noemt.
Volgens mij is dat een Belgisch iets om dat te gebruiken en ik ga niet zeggen dat je dat weg moet laten want dat wordt al heel lang gebruikt daar.
Ik weet niet hoe diep je bak is maar dat verzuipen zou ik niet meer doen dan kan je nog beter met een gieter water geven.
Dus kort samengevat of het mengsel veranderen of je manier van water geven
Succes
groeten hans
hans Offline

Keer terug naar Water geven cactussen