Water, te veel?

Alles over water geven cactussen.

Berichtdoor robx » vr 08 aug 2014, 15:12

Hallo allemaal!

In de topic van watergeven in juli/augustus staat "rijkelijk watergeven", maar wat word hier nu precies mee bedoelt?

22juli heb ik 2 cactussen ieder +/- 60 ml water gegeven langs onderen.

De cactussen staan op een plaats waar ik niet elke week kom dus gisteren ging ik er weer heen, en het was een paar dagen flink warm geweest dus had ze maar ieder +/- 100ml water gegeven.(ze zagen er ook vrij verrimpeld uit -> zie foto) De komende dagen wordt het echter niet zo warm en heb nu schrik dat ze te nat gaan blijven.
denken jullie dat dit ook het geval gaat zijn?

image.jpg

Ze staan aan een gesloten raam met toch een paar uur volle zon ( rond 11u-12u-13u-14u als deze schijnt) en staan in gewone potgrond

Groeten,
Robx
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
robx Offline

Berichtdoor henkhallo » vr 08 aug 2014, 15:25

Water geven
Water geven is een van de belangrijkste dingen voor cactussen.
Het beste is natuurlijk regenwater en het mag niet te koud zijn, indien geen regenwater aanwezig is, laat men kraanwater enkele dagen in een gieter staan, zodat het op kamertemperatuur komt.
In de rustperiode (november tot maart) de cactussen geen water geven, de cactussen zullen veelal inkrimpen.
Cactussen die in de woonkamer of serre overwinteren bij hogere temperaturen, eenmaal in de maand een beetje water geven.
Na de rustperiode dus vanaf maart de cactussen een klein beetje water geven (benevelen met een plantenspuit).
Als de eerste bloemknoppen verschijnen langzaam wat meer water geven.
In de zomer bij zeer warm en zonnig weer eens per week water geven, het beste is dan vroeg in de morgen of laat in de namiddag.
Maar let op, de cactusaarde moet helemaal opgedroogd zijn, en bij twijfel geen water geven.

In het najaar en tijdens de bloei om de 2weken water geven, (bij twijfel geen water geven) indien de cactusaarde niet uitgedroogd is, geen water geven.
Sommige cactussoorten hebben een groeistop in de zomer, ook deze hebben dan minder water nodig.
Vaak kun je dit zien aan de cactusaarde, doordat deze dan vochtig blijft.
Cactussen die in de wintermaanden in de woonkamer of serre blijven staan, eenmaal in de maand wat water geven.
Zaailingen die nog geen jaar oud zijn, in de winter eenmaal in de twee weken een beetje lauw water geven, deze mogen in de rustperiode ook iets warmer staan.
Groet, Henkhallo.
http://www.henkhallo.nl
henkhallo Offline

Beheerder

Berichtdoor robx » vr 08 aug 2014, 18:09

dankje henk!
robx Offline

Berichtdoor austrocactus » vr 08 aug 2014, 21:19

Hallo robx,
Veel van mijn cactussen staan al een paar maanden buiten, en zijn drijf nat en dat is niet voor
de eerste keer , dus deze tijd mogen ze behoorlijk wat water hebben . Ook veel andere
succulenten staan buiten.Het enigste nadeel is dat er voedingsstoffen uit het
substraat spoelen door de regen.
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor Kees Hagens » vr 08 aug 2014, 21:31

Hoi alle

Ik heb vandaag een artikel gelezen, staat in succculenta van augustus. Deze persoon (Ruud) geeft maar drie keer per jaar water. als ik dat zo lees geef ik teveel water aan de cactussen.

Kees
Kees Hagens Offline

Berichtdoor austrocactus » vr 08 aug 2014, 21:45

Hallo Kees,

Dat heb ik ook gelezen. En ik gaf ook niet zoveel water in de kas.Maar ik vond ze slecht
groeien en bloeien. Nu ik ze buiten heb staan zie ik het verschil wel. Er gaan cactussen
en andere succelenten bloeien die dat nog nooit hebben gedaan. En het groeien is
ook veel mooier.
Ik laat ze zeker tot September buiten staan , als de temperstuur het toelaat.

Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor cora » vr 08 aug 2014, 21:50

Hallo Rob,

Tijd niet 'gezien' :)
Ik denk dat je ze wel wat meer water kan geven, niet vaker, maar meer dan 60 ml, met dit warme weer.

Ergens vandaan gehaald:
Het is niet goed om iedere week een klein beetje water te geven want dan bestaat de kans dat de potgrond altijd een beetje vochtig is. Beter is het om, net als in de natuur, een periode van droogte te laten opvolgen door een korte hele natte tijd. In de praktijk betekent dat dus één keer per 3 à 4 weken water geven, dan moet de potgrond gaande de 4 weken helemaal uitdrogen, en dan weer water geven.

Liever dus 1 keer per maand behoorlijk veel water dan iedere week een klein beetje. Hoeveel water je dan moet geven die ene keer per 3 à 4 weken is moeilijk te zeggen. Een en ander hangt natuurlijk af van de standplaats. Hele kleine cactuspotjes kunnen minder water bevatten en daarvoor geldt 1 keer per 2 weken water geven. In twijfelgevallen liever te weinig dan te veel water. Onthard (gekookt) water of opgevangen gefilterd regenwater is het beste.
Afbeelding
cora Offline

Keer terug naar Water geven cactussen