Alle planten te nat.

Alles over water geven cactussen.

Berichtdoor Sui » do 03 jul 2014, 08:07

Heb vorige week woensdag al mn planten goed nat gezet, en helaas kwam ik er gisteren achter dat sommige planten nog gewoon boven nat waren.

Dit was voornamelijk bij de echinocereus soorten. Snel een aantal geinspecteerd en bleek dat er al een aardig aantal waren waarvan de wortelen al dor waren. Anderen snel in een droog substraat met wat meer zand en stenen gezet.

Kon ze niet allemaal verpotten dus heb de natte vrij voor de ramen gezet in de hoop dat ze wat drogen.

Om ze zonder wortelen 1 maal weer aan de wortel te krijgen is een heel gedonder, dan moet je bijna al wel snijden.

Hoop dat het wat mee valt.
Sui Offline

Berichtdoor cora » do 03 jul 2014, 09:50

Door de bedekking/steentjes van de potgrond te halen droogt deze veel sneller dan dat de aarde is afgedekt.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor austrocactus » do 03 jul 2014, 13:50

Hallo Sui,

Dus als ik het goed begript sttaan de Echinocereusen na een week nog nat.
Waar staan deze dan in de schaduw of in een sierpot ,Of anders.

Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor Sui » do 03 jul 2014, 14:49

4 kante 7x7 potjes. Dicht tegen elkaar aan. Ik laat er altijd vrij veel water instromen 4a 5 cm, en laat ze hier een tijdje instaan. Later water weg laten lopen en dan blijft er soms nog ergens een klein plasje staan. In denk dit droogt wel op.

Waarschijnlijk is dit het geweest. Kan beter een kleiner laagje erin laten lopen, ze zuigen het wel op ofniet?
Sui Offline

Berichtdoor austrocactus » do 03 jul 2014, 15:28

Hallo sui,
Als er gaatjes in de bodem van de potjes zitten. Dan zuigen ze inderdaad het wqter op.
Hoeveel potjes doe je tegelijk of doe je het 1 voor 1 .

austrocactus Offline

Berichtdoor Sui » do 03 jul 2014, 15:51

Zitten gaten in ofcourse. zijn wel honderden tegelijk ja, laat bakken vol stromen met water en haal dan de stop eruit.
Sui Offline

Berichtdoor Sui » do 03 jul 2014, 16:09

Zal ik degenen zonder wortelen, maar waar nog wel een hoofdwortel aan zit gewoon weer planten in een mengsel met meer zand en stenen.

En degene waar alle wortels dor zijn gewoon een stukje afsnijden, drogen en dan in zelfde mengsel planten?

Ik heb vorig jaar geprobeerd om de planten zonder wortelen weer te planten, nadeel is dat er hele kleine wortelen dan uit komen die snel weer verdrogen oid. Als je er een stukje afsnijd komen er grotere wortelen uit volgens mij
Sui Offline

Berichtdoor austrocactus » do 03 jul 2014, 16:25

Hallo Sui,
Meestal nemen de potjes niet allemaal gelijk matig water op.
Dus da is moeilijk controleren. zou in ieder geval controleren of er bepaalde plekken
water blijf staan.Waar water achterblijf moet je in ieder geval droog maken.
Je kan ook minder water nemen. Maar controleer je ook of alle potten water nodig
hebben , want anders krijg je potten die niet geheel opgedroogd zijn krijgen
dan ook weer water, dus die staan dan constant nat en dat is ook niet goed.
Ik geef mijn planten een voor een weter en controleer dan glijk op ongediierte en
andere dingen. Maar daar moet je tijd voor hebben

austrocactus Offline

Berichtdoor hans » do 03 jul 2014, 19:08

Sui,

Als ik jou was dan zou ik de planten met slechte wortels bij elkaar zetten en niet meer onderlangs water geven.
Gewoon laten drogen en bovenlangs gieten naar behoefte.
de grond blijft dan droog onderin waar toch geen wortels zitten, de jonge wortels kunnen dan het water opnemen.
Een cactus krijgt in de natuur ook bovenlangs water wat vaak ook weer snel weg zakt in de bodem.
Ik begrijp dat je ze niet allemaal met de hand water wil geven maar pas op want als de potten tegen elkaar staan dan droogt het zeker in het midden heel langzaam.

Succes Hans
groeten hans
hans Offline

Berichtdoor Sui » vr 04 jul 2014, 11:00

Gisteren planten gecontroleerd, bleken al aardig planten tussen te zitten waar alle wortelen dor zijn.
Ik kan het beste deze doorsnijden en dan opnieuw planten ofniet? Dan krijgen ze een beter wortelgestel dan oude wortelen eraf pielen en dan planten toch?
En ik heb ook een sulcorebutia rauschii cluster met gerotte wortelen, deze gewoon wel weer oppotten?
Ik heb het idee dat de gymno's beter tegen vocht kunnen ofniet?

Heb de planten met slechte wortelen allemaal appart staan, deze benevel ik en als ze voldoende wortelen krijgen ze eerst met hand water.

Hoe is jullie proces met opnieuw wortelen van planten?
Ik heb ze gewoon in zon staan en benevel ze 1 keer per maand ofzo, en als ik zie dat ze wortelen beginnen te ontwikkelen (check zo nu en dan door ze op te tillen) kom ik niet meer aan de plant en geef ik hem na een tijdje water. Alleen wanneer beginnen jullie zon plant met water geven? Gaat de ontwikkeling van wortelen gewoon door ook al krijgen ze geen water?
Sui Offline

Berichtdoor austrocactus » vr 04 jul 2014, 22:35

Hallo Sui,
Ik zou de slechte wortels er af halen. En paar dagen laten drogen en dan opnieuw
oppotten. De opgepotte planten een week geen water geven. Daarna voorzichtig wat water geven.Maak de potgrond ook goed doorlatend.
Maar ik zie toch weer moeilijkheden komen , als je de cactussen op de zelfde manier
water ga geven. Je zal toch moeten controleren of de cactussen water nodig hebben.
En je moet kijken of de bak goed waterpas is.

austrocactus Offline

Keer terug naar Water geven cactussen