eerste watergift

Alles over water geven cactussen.

Berichtdoor Pleun » do 28 feb 2013, 20:19

Vandaag heb ik mijn winterharde cactussen voor het eerst water gegeven . Ben benieuwd of de bloei gestimuleerd word hiermee . Het is voor het eerst dat ik zo vroeg water geef .
Zijn er al andere forumleden die ook al met watergeven zijn begonnen?
Groet Pleun
Groet Pleun
Pleun Offline

Berichtdoor hans » do 28 feb 2013, 20:55

Hallo pleun,

Ik heb alleen mijn zaailingen wat water gegeven en enkele euphorbia`s.
Nu kwam de zon hier pas laat in de middag door dus geen drogend weer.
En ik vind de etmaal temperatuur nog wat laag maar binnenkort ga ik beginnen.

groet Hans
groeten hans
hans Offline

Berichtdoor austrocactus » do 28 feb 2013, 22:00

Hallo Pleun
Ik heb nog geen water gegeven.Daar ga ik aanstaande zaterdag of zondag mee beginnen.Niet te veel natuurlijk.
Inderdaad weinig zon hier en de temperatuur zijn nog wat laag.
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor wiellie » vr 01 maart 2013, 07:55

Komende week word het beter weer, mogelijk 14 graden.
Ik begin dan met voor de eerste keer te benevelen van de cactussen.

wiellie
wiellie Offline

Berichtdoor Pleun » vr 01 maart 2013, 20:18

Ik heb vandaag de planten die ik had water gegeven weer naar binnen gehaald in huis..omdat er 2 dagen geen zon heeft geschenen :shock: . En ik het toch een beetje riskant :oops: vind om ze zo lang vochtig te laten.
Ik laat ze nu even drogen bij de verwarming en zal ze weer in de koude kas plaatsen als ze zijn opgedroogd en er zonnig weer is.
Groet Pleun
Groet Pleun
Pleun Offline

Berichtdoor Frombose » vr 22 maart 2013, 00:41

Ik heb nog helemaal geen water gegeven sinds half oktober. Ze staan bij mij ook redelijk fris, bij strenge vorst vriest het soms ook in de kamer waar ze staan. Tot nu toe gaat het ieder jaar goed, maar dan kan ik ook al eerder weer beginnen met water geven. Nu durf ik het niet aan, ik ben bang dat ze kapot gaan aan het water als het zo koud blijft. Echter 2 van de cactussen beginnen nu ook behoorlijk in te krimpen. Ik hoop dat ze het overleven.
Frombose Offline

Berichtdoor Pleun » do 26 feb 2015, 10:39

Vandaag (26/2) voor het eerst alle winterharde cactussen weer water gegeven......misschien een beetje vroeg maar ik durf het wel aan......
Nu maar weer wachten op de knoppen ;)
Groet Pleun
Pleun Offline

Berichtdoor austrocactus » do 26 feb 2015, 16:19

Hallo Pleun,
Ik ga in het weekend ook weer water geven , maar heel weinig
en ik bekijk het per soort. De weers vooruitzichten zijn ook niet
al te best weinig zon lage temperatuur en veel regen.

Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor sulco » do 26 feb 2015, 18:49

morgen krijgen ze bij mij weer voor het eerst zwemles :)
sulco Offline

Berichtdoor cora » do 26 feb 2015, 19:43

Ik heb ze ook al wat water gegeven, op hun winterplek is het rond de 15 graden, overdag soms tegen 18 graden.
De eerste met knoppen is tot mijn verrassing de Parodia chrysacanthion, bij de rest is nog niets te zien.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor tuinman67 » vr 27 feb 2015, 20:09

Ik heb vanmorgen de eerste keer geneveld in de koude kas.
De weersverwachting voor vandaag zag er gunstig uit. Hele dag mooi open weer, dus voldoende tijd om alles weer te laten opdrogen.
Temperatuur in de kas loopt af en toe al op tot 18 graden.
Thuis in de schuur sommige succulenten een klein beetje water gegeven. Ook de zaailingen van vorig jaar water water gegeven.
De cactussen die ik thuis in de schuur heb staan nog geen water gegeven. Overdag wordt het circa 13-14 graden in de schuur, maar s`nachts koelt het toch nog flink af.
Als we volgende week weer een paar mooie dagen krijgen ga ik daar ook voorzichtig wat nevelen.

Groeten Erik
tuinman67 Offline

Berichtdoor cora » vr 27 feb 2015, 21:03

tuinman67 schreef:................... Als we volgende week weer een paar mooie dagen krijgen ga ik daar ook voorzichtig wat nevelen.
Groeten Erik

Ik heb iets gehoord over kans op sneeuwbuien volgende week. :(

We komen in koudere lucht terecht en in de loop van volgende week gaat het in de nachten ook op uitgebreide schaal vriezen. De minima komen te liggen tussen 0 en min 4 graden. Overdag halen we met moeite 3-5 graden en tijdens winterse buien is het kouder.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor tuinman67 » za 28 feb 2015, 21:24

Laten we het niet hopen Cora.
Met het langer worden van de dagen begint het steeds meer te kriebelen om weer met de hobby aan de gang te gaan. :P
tuinman67 Offline

Berichtdoor PatPur » zo 01 maart 2015, 11:21

Ik heb gister de Echinopsisen voor het eerst water gegeven, Epiphyllum krijgt het hele jaar door wat water maar heeft gister voor het eerst ook weer voeding en wat ijzer gekregen.
Nu wachten op de bloemen ;)
Groeten,
Patrick

Laelia & Cattleya ....daarom ben ik niet langer actief op dit forum. Op pm's zal ik wel reageren.

( Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present')
PatPur Offline

Berichtdoor maurice2 » zo 01 maart 2015, 13:23

Patrick
welk product geeft gij om ijzer toe te voegen
Groetjes
maurice
maurice2 Offline

Berichtdoor PatPur » zo 01 maart 2015, 16:04

maurice2 schreef:Patrick
welk product geeft gij om ijzer toe te voegen

Ik gebruik Libfer SP dat is Fe2+- EDDHA natrium ferri ethyleen diamine bis en dan gebruik je 2 m/g per liter

Dit word ook gebruikt in de groente/fruit teelt, het is eigenlijk het enige echt goed werkende ijzer omdat het in deze vorm 100% oplosbaar is zodat de plant het kan opnemen.

(http://www.brinkman.nl/component/virtue ... l?Itemid=0)
Groeten,
Patrick

Laelia & Cattleya ....daarom ben ik niet langer actief op dit forum. Op pm's zal ik wel reageren.

( Yesterday is history, tomorrow is a mystery. Today is a gift, thats why it's called 'the present')
PatPur Offline

Berichtdoor Cactusmart 13 » za 07 maart 2015, 21:28

hoi Patrick dat spul voor ijzer voor epi,s kun je dat gewoon bij de welkoop of zo krijgen en is dit ook goed voor andere cactussen
en hoe vaak per jaar geef je dat kun je dat gewoon mengen met andere cactusvoeding.

Gr Mart
Cactusmart 13 Offline

Berichtdoor hans » zo 08 maart 2015, 14:57

Ik heb gisteren alle planten een beetje water gegeven hier en daar beginnen er al knoppen te komen,
Vandaag lekker de ramen open wind er door en weer drogen.
Nog even en we hebben weer bloemen. :D
groeten hans
hans Offline

Berichtdoor PatPur » zo 08 maart 2015, 19:30

Cactusmart 13 schreef:hoi Patrick dat spul voor ijzer voor epi,s kun je dat gewoon bij de welkoop of zo krijgen en is dit ook goed voor andere cactussen
en hoe vaak per jaar geef je dat kun je dat gewoon mengen met andere cactusvoeding.

Gr Mart

Hoi Mart,

Het is niet alleen voor Epi's hoor, in de groente en fruitteelt word het ook gebruikt en het zal me niks verbazen dat het in andere sectoren ook gebruikt word om planten sterk en snel te laten groeien. Vroeger toen ik een aquarium had gebruikte ik en ook velen anderen het in een kleine dosering voor de aquariumplanten.

Ik haal het bij Brinkman, ze hebben een paar winkels in het land. In Aalsmeer kan je het als particulier kopen. Maar met een verpakking doe je jaren ;)

Ik gebruik het in het voorjaar 2 tot 3 keer achter elkaar en dan eind zomer nog 1 keer. Staat los van de overige voeding.

Planten groeien sneller en worden robuuster.
Groeten,
Patrick

PatPur Offline

Berichtdoor cora » zo 08 maart 2015, 23:25

IJzerchelaat kan je ook in een kleine hoeveelheid (10, 25, 50 gram enz.) kopen bij

http://www.aasbloemen.nl/index.php?action=page&group_id=20000095&lang=NL

of vanaf 100 gram bij http://www.hovaria.com/verzorging/bestellen.html

Het wordt ook veel gebruikt voor Hortensia’s en andere struiken in de tuin, krijg je mooie groene bladeren. :)
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor PatPur » ma 09 maart 2015, 09:15

Hoi Cora,

Het is wel ijzer wat ze daar aanbieden maar in een hele andere vorm. Dat is FE-DTPA en dat is heel anders dan Fe2+- EDDHA.
FE-DTPA heeft veel nadelen en is veel moeilijk op te nemen door de plant, zuurtegraad van de grond speeld hierbij een grote rol. Fe2+- EDDHA is niet afhankelijk van de zuurtegraad en word veel gemakkelijker opgenomen door de plant.

Fe2+- EDDHA is de beste ijzervorm voor planten in het algemeen, daarom word deze vorm ook professioneel gebruikt door kwekers.
Groeten,
Patrick

PatPur Offline

Berichtdoor Cactusmart 13 » ma 09 maart 2015, 11:11

Hoi Petrick ik heb t ook besteld bij Royal-Brinkman Ze hadden t ook in 1 kg zakken deze heb ik besteld maar ik krijg nog bericht of dit wordt geaccepteerd ik zie wel zij noemen het Libfer SP 6% (480) is dat t goede.
Cactusmart 13 Offline

Berichtdoor PatPur » ma 09 maart 2015, 11:48

Libfer SP --> dat is de juiste. 1kg kan je jaren mee vooruit :D
Groeten,
Patrick

PatPur Offline

Keer terug naar Water geven cactussen