Winter maanden

Alles over water geven cactussen.

Berichtdoor benn » wo 04 sep 2019, 15:06

De zomer lijkt over te zijn en ik zit alvast te bedenken hoe ik het beste mijn cactussen kan laten overwinteren. Ik ben namelijk pas net een jaar echt met cactussen bezig, en ben sinds februari verhuisd. In dit huis heb ik helaas geen zolder, zoals de meesten wel hebben voor de overwintering. Wat ik wel heb is een logeerkamer, met een raam naar noord-oost (niet veel licht dus in de winter), maar ook zit er een radiator onder dit raam. Mijn andere slaapkamer heeft ook een radiator onder het raam (richting het westen). In de woonkamer ook weer een groot raam naar het westen gericht, ook daar weer een radiator. De keuken heeft een raam naar zuid-oost en daar is als enige niet direct een radiator onder.

Nu is mijn zorg dat ik geen 'etiolering' wil, dus niet dat ze dun door gaan groeien in de winter. Ik lees op henkhallo.nl dat cactussen ook in de woonkamer kunnen overwinteren (en dan 1 keer per maand water). Kan dat ook in mijn situatie, met dus bijna altijd een radiator onder het raam? Wat is de beste optie om te voorkomen dat ze dun door gaan groeien. Een andere optie waar ik aan denk is om ze in de logeerkamer op een tafel te zetten (zodat ze niet boven de radiator staan), en dan wat extra licht geef met een led growlamp. Ook vraag ik me af hoe vaak ik water moet geven in deze situaties.

Ik zou heel graag advies horen van mensen die al meer ervaring hebben met overwinteren van cactussen! Thanks.
benn Offline

Berichtdoor Jointimus » wo 04 sep 2019, 16:55

De radiator uitzetten (of lager zetten) op een van de kamers (bv de logeerkamer) ???
En het waterwegen beperken tot een beetje eens in de maand = geen probleem.

Etoileren is eerder een probleem met te weinig licht tijdens de groeiperiode.
Aan een raam in de winter (= rustperiode) zou dit geen probleem mogen zijn.

Johan
Jointimus Offline

Berichtdoor benn » wo 04 sep 2019, 22:21

Ah bedankt voor je uitleg. Ik denk niet dat ik het 10-12 graden krijg, het zal iets warmer zijn. Ook zullen niet alle cactussen passen in die kamer. Wordt de groei periode door dag lengte bepaald? Niet door warmte?
benn Offline

Berichtdoor cora » wo 04 sep 2019, 23:15

Door minder of geen water te geven gaan de cactussen in rust (stoppen met groeien) en hebben dan ook minder licht nodig.

Er zijn cactussen die zonder problemen in de woonkamer op de vensterbank kunnen overwinteren. Hangt van de soort af, bijvoorbeeld Melo’s en Notocactussen. Bij temperaturen boven de 12 - 15 graden 1x per maand een beetje water geven.

Voor bloemen moeten de meeste Mammillaria's en Rebutia's in de winter droog en koel staan, anders geen bloemen.
De meeste soorten van Gymnocalycium, Notocactus en Parodia bloeien ook zonder een koele overwintering
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor benn » do 05 sep 2019, 09:46

Oke, erg soort afhankelijk dus ook. Bedankt voor de gedetailleerde uitleg!
benn Offline

Berichtdoor sulco » do 05 sep 2019, 17:57

In het oosten waar temperaturen voor komen van min 20 graden daar pakken ze de cactussen in kranten en die gaan in een garage zo komen die de koude winters door
sulco Offline

Berichtdoor benn » do 05 sep 2019, 18:29

Is dat wel okay zo helemaal in het donker dan? Ik dacht dat ze wel wat licht wilden hebben.
benn Offline

Berichtdoor Kees » za 07 sep 2019, 16:23

Helemaal donker in de winter ken ik niet, zou ik niet durven zonder dat ik heel zeker weet van ervaringsdeskundigen dat dat lukt.
Ik overwinter alles gewoon in de huiskamer. Bij het raam wordt het al gauw 14 graden mat ik eens. We hebben vloerverwarming, de thermostaat midden in huis houdt het op 19 graden. Ik ben nog nooit een cactus gehad die de winter niet overleefde. Door minder zonlicht gaan ze sowieso al in een soort ruststand. Als je dan ook nog stopt met water geven dan komt je cactus/vetplant echt wel in winterslaap. Dan heb je van ijle groei geen last.
Kees Offline

Berichtdoor cora » za 07 sep 2019, 23:01

In oude cactusboeken (vorige eeuw) kom je die methode van overwintering in Europa ook tegen. Als de planten droog waren werden ze in kranten gerold als vorstbescherming en op zolder of in de kelder bewaard.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor benn » zo 08 sep 2019, 15:58

Vloer verwarming is inderdaad wel handig. Als het 14 C wordt bij het raam dan staat het ook gelijk koeler. Ik heb helaas radiators met warm water (65 C) bij het raam, het zal daar dus warmer zijn dan bij de thermostaat.
benn Offline

Keer terug naar Water geven cactussen