Half jaar oude zaailing

Alles over water geven cactussen.

Berichtdoor benn » za 04 mei 2019, 09:09

Ik heb een zaailing van ongeveer een half jaar oud nu. Omdat hij al stekels heeft laat ik de grond uitdrogen tussen watergiften. Nu is mijn vraag, hoe lang moet ik de grond droog laten. Voor de 'normale' cactussen die ik heb hou ik ongeveer 2 weken aan. Dus om de 2 weken water geven. Is dat ook goed voor deze kleine cactus? Of kan ik hier beter wekelijks water geven? Het gaat om de cactus in deze post viewtopic.php?f=39&t=4476, maar ik heb ook meer cactusjes van dit formaat.
benn Offline

Berichtdoor Kees » za 04 mei 2019, 18:50

Hangt af van de soort en de grootte van je plantje.
Kees Offline

Berichtdoor benn » zo 05 mei 2019, 12:00

Het gaat om een Pachycereus pringlei van bijna 2 cm hoog.
benn Offline

Berichtdoor cora » zo 05 mei 2019, 14:29

Een lastige vraag voor een goed antwoord. Het standaard antwoord is: als de aarde helemaal droog is, maar zaailingen mogen volgens mij wel wat meer vocht. Als ze nog zo klein zijn hebben ze nauwelijks wortels, dus geen plens water geven maar af en toe met een plantenspuit de aarde bevochtigen. Standplaats, temperatuur, soort substraat, formaat potje, cactussoort, enz. hebben allemaal invloed. Je zult dus zelf moeten experimenteren wat voor jouw zaailingen het beste is.

Ik houd mijn zaailingen 6 - 8 maanden, afhankelijk van de soort, in een vochtige omgeving in een kasje en bevochtig de aarde af en toe met een plantenspuit. Er zijn ook mensen die ze een jaar lang in een gesloten plastic zak houden en in die periode helemaal geen water geven.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor benn » zo 05 mei 2019, 16:13

Bedankt Cora, ja het is lastig met al die factoren inderdaad. Ik ga sowieso een plantenspuit gebruiken, bedankt voor de tip.

Groet, Ben
benn Offline

Keer terug naar Water geven cactussen