Water boven of onder?

Alles over water geven cactussen.

Berichtdoor Geert Wijnands » ma 04 jun 2018, 20:15

Ik lees ook, dat het is het beste om water van de onderkant te geven. Cactussen hebben het water liever beneden bij de wortels dan dat ze het in de nek gegooid krijgen, is dit zo ?
Zet je de cactus dan op een schaal met water en hoe lang?
Geert Wijnands Offline

Berichtdoor widea » zo 10 jun 2018, 16:50

Ik plaats ze meestal tot de nek toe in water en laat ze daar minimaal 10 minuten tot een half uur. De tijdsduur is niet kritisch, soms vergeet ik ze.
Zo weet ik zeker dat het water alle wortels bereikt. Dat gaat (bij mij) altijd goed. Het water giet ik ook over de cactus zelf.
Ik stel me zo voor dat dat in de natuur ook gebeurt bij een flinke plensbui.

Behalve na de winter wanneer ik ze de eerste keer water geef. Dat geef ik een heel klein beetje van bovenaf om ze uit hun winterslaap te halen. Anders loop ik het risico dat ze verrotten (wat toch niet helemaal te voorkomen lijkt).
widea Offline

Berichtdoor cora » zo 10 jun 2018, 19:04

Hoi Cor,
Jij hebt je planten in aardewerkpotten staan die verdampen ook veel water. in de zon meestal meer dan de plant en dan droogt de aarde weer vrij snel. Maar ik denk dat je met plastic potten voorzichtiger moet zijn, daar blijft de potkluit veel langer (drijf) nat in.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor widea » zo 10 jun 2018, 19:07

cora schreef:Hoi Cor,
Jij hebt je planten in aardewerkpotten staan die verdampen ook veel water. in de zon meestal meer dan de plant en dan droogt de aarde weer vrij snel. Maar ik denk dat je met plastic potten voorzichtiger moet zijn, daar blijft de potkluit veel langer (drijf) nat in.

Hoi Cora,

Dat is waar, en ik gebruik een substraat wat voornamelijk bestaat uit steentjes, heel waterdoorlatend dus.

Groet,

Cor
widea Offline

Keer terug naar Water geven cactussen