Cactus heeft witte korst

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor LarsCactus » zo 18 aug 2019, 17:35

Hallo allemaal, bedankt dat ik mag deelnemen aan dit forum.

Sinds kort hebben verschillende van mijn opuntia/schijfcactussen een soort van wit-bruine korst die zich behoorlijk snel verspreidt. In de eerste instantie dacht ik aan verhouting van de cactus, maar aangezien een van mijn nieuwe schijfcactussen het een paar dagen later ook had lijkt me dit onwaarschijnlijk. Na een behoorlijke zoektocht op het internet ben ik vrij weinig te weten gekomen over wat het mogelijk kan zijn. Ik heb diverse forums gelezen waar mensen met gelijk aardige problemen zaten, helaas kon niemand echt een antwoord geven. De antwoorden varieerde van verbranding tot meeldauw. Volgens de werknemers van Intratuin had ik inderdaad te maken met meeldauw. Daar heb ik nu een of ander product voor meegekregen maar het lijkt echt totaal niks te helpen. Op de foto's is te zien waar ik het over heb. De dikke witte laag die een beetje lijkt los te breken. Hopelijk weet iemand van jullie hier raad mee. Alvast bedankt! :)
LarsCactus Offline

Berichtdoor LarsCactus » zo 18 aug 2019, 17:55

weet iemand hoe ik een foto kan toevoegen? Er komt altijd te staan dat het bestand te groot is.
LarsCactus Offline

Berichtdoor henkhallo » zo 18 aug 2019, 19:57

Je kunt om foto's te verkleinen het programma pixresize gebruiken. (gebruik ik zelf ook)
Je kan het op de volgende link dowloaden en het is veilig en gratis.
http://pixresizer.softonic.nl
Groet, Henkhallo.
http://www.henkhallo.nl
henkhallo Offline

Beheerder

Berichtdoor austrocactus » ma 19 aug 2019, 20:23

Hallo LarsCactus,
Meeldauw is geen korst,meeldauw is poeder achtid wat je met je vinger wat weg kan vegen het is meelachtig.
Groeten austrocactus Bran
austrocactus Offline

Berichtdoor JanW » vr 23 aug 2019, 17:41

Wij hebben een cactus met iets wat heel erg lijkt op wat Lars beschrijft, ik heb er een paar foto's van gemaakt.
Ik hoop dat dit is wat Lars ook bedoelt en ik ben benieuwd of we er iets tegen kunnen doen.
Het is inmiddels de tweede cactus van dit soort waarbij we dit hebben (de eerste hebben we ervoor weggedaan).

Groeten,
Jan Willem

p.s. het is wel een uitdaging om de afbeelding zó klein te krijgen, ik hoop dat het probleem duidelijk zichtbaar is!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
JanW Offline

Berichtdoor benn » vr 23 aug 2019, 17:49

Op de Opuntia foto's, dat lijkt op schild- of wolluis. Zie hier (http://www.henkhallo.nl/verzorging/) voor meer info over wat te doen met wolluis.
benn Offline

Berichtdoor austrocactus » vr 23 aug 2019, 21:01

Dit is schildluis.
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor JanW » vr 23 aug 2019, 22:56

Hartelijk dank, morgen snel naar het plantencentrum!

Groeten, Jan Willem
JanW Offline

Keer terug naar Ziekten cactussen