Wat heeft deze cactus?

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor Ennazus » zo 05 mei 2019, 10:48

Hallo allemaal,

Wat is dit op mijn cactus? Ik heb al gezocht op internet maar ik kan niet echt iets vinden wat er nu precies op lijkt.
Je kan het er zo afwrijven. Het lijken ook geen beestjes te zijn zo op het blote oog.

IMG_2940.JPG

IMG_2942.JPG

IMG_2943.JPG

Ik hoor het graag!

Mvg, Suzanne
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Ennazus Offline

Berichtdoor Pleun » zo 05 mei 2019, 13:28

Ik denk dat het meeldauw is Suzanne.

Meeldauw behandelen.....
Er zijn verschillende sprays te maken van huis, tuin en keukenmiddelen die goed werken tegen meeldauw. Een oplossing van melk en water is het gemakkelijkste omdat melk zo gemakkelijk te krijgen is. Een oplossing van een deel melk en 9 delen water die je sproeit werkt goed tegen meeldauw. Gebruik een zo mager mogelijke melk want de vetten wil je niet op je planten hebben. De eiwitten uit de melk zorgt voor de anti-meeldauw werking. Besproei de planten wanneer die in het volle zonlicht staan en herhaal de behandeling om de tien dagen om te voorkomen dat de meeldauw terugkeert. Voor een extra goede werking kun je er natriumbicarbonaat (zuiveringszout) aan toevoegen. Een recept: 100 ml melk, 900 ml water en vier theelepels natriumcarbonaat. Let wel op met de melkspray wanneer je planten al flinke toppen hebben want teveel melk kan voor een stinkende muffe geur zorgen, vandaar ook dat magere melk de beste keus is.

Een oplossing van twee theelepels biologische appel cider azijn en een half theelepeltje zuiveringszout op een liter water werkt ook goed als spray tegen meeldauw. Wanneer je meeldauw ineens ontdekt terwijl het al flink gegroeid is kun je de aangetaste bladeren het beste eerst verwijderen. Doe dit echter voorzichtig en probeer de sporen zo min mogelijk te verspreiden door ze direct in een plastic zak te stoppen en deze zo snel mogelijk dicht te knopen en weg te gooien.
Succes!
Groet Pleun
Pleun Offline

Berichtdoor Ennazus » zo 05 mei 2019, 14:04

Pleun schreef:Ik denk dat het meeldauw is Suzanne.

Meeldauw behandelen.....
Er zijn verschillende sprays te maken van huis, tuin en keukenmiddelen die goed werken tegen meeldauw. Een oplossing van melk en water is het gemakkelijkste omdat melk zo gemakkelijk te krijgen is. Een oplossing van een deel melk en 9 delen water die je sproeit werkt goed tegen meeldauw. Gebruik een zo mager mogelijke melk want de vetten wil je niet op je planten hebben. De eiwitten uit de melk zorgt voor de anti-meeldauw werking. Besproei de planten wanneer die in het volle zonlicht staan en herhaal de behandeling om de tien dagen om te voorkomen dat de meeldauw terugkeert. Voor een extra goede werking kun je er natriumbicarbonaat (zuiveringszout) aan toevoegen. Een recept: 100 ml melk, 900 ml water en vier theelepels natriumcarbonaat. Let wel op met de melkspray wanneer je planten al flinke toppen hebben want teveel melk kan voor een stinkende muffe geur zorgen, vandaar ook dat magere melk de beste keus is.

Een oplossing van twee theelepels biologische appel cider azijn en een half theelepeltje zuiveringszout op een liter water werkt ook goed als spray tegen meeldauw. Wanneer je meeldauw ineens ontdekt terwijl het al flink gegroeid is kun je de aangetaste bladeren het beste eerst verwijderen. Doe dit echter voorzichtig en probeer de sporen zo min mogelijk te verspreiden door ze direct in een plastic zak te stoppen en deze zo snel mogelijk dicht te knopen en weg te gooien.
Succes!

Bedankt voor je reactie! Ik heb verder even gekeken en het lijkt heel erg op schildluis waar ik uiteindelijk uit kwam. Op de foto krijg ik het niet zo goed op beeld maar blijkbaar zitten de luizen bij schildluis onder de 'schild'. Het heeft bij mijn cactus precies zo'n kern als op de foto als je het googled. Meeldauw ben ik bekend mee, maar dit lijkt er toch net wat anders uit te zien. Of ik moet het heel verkeerd zien hoor..

Het lijkt heel erg hier op, ook met zo'n oranje achtige kern (deze foto is erg uitvergroot):
IMG_2956.JPG
maar weet niet of anderen dit ook zo herkennen.

Maar ik kan jouw tips zeker proberen! kijken of het weg trekt :)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Ennazus Offline

Berichtdoor sulco » zo 05 mei 2019, 14:43

het zou ook heel goed spint kunnen wezen die zijn nauwelijks met het bloten oog te zien
sulco Offline

Keer terug naar Ziekten cactussen