Help mijn cactus wordt onderin bruin en een witte waas

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor CharlotteF » ma 18 maart 2019, 00:25

Hallo allen,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een paar vragen over naar mijn weten mijn cactus. Maar misschien is het een Euphorbia?
De cactus heeft aan de onderkant bruine vlekken en helemaal bij de wortels wittig (misschien een schimmel). De aarde is goed droog. Ik dacht dat hij in het winterseizoen weinig tot geen water hoefde. Omdat de cactus van mijn overleden vader is geweest heeft hij emotionele waarde en daarnaast vind ik hem mooi.
Wat kan ik het beste doen?. Verpotten, bruin wegsnijden, voeding, meer licht, minder licht. Is het een ziekte?
Alvast bedankt voor het meedenken, hierbij een aantal foto’s.

Hartelijke groet, Charlotte
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
CharlotteF Offline

Berichtdoor Pleun » di 19 maart 2019, 08:55

Het is inderdaad een euphorbia. De bruine plek kan duiden op rot door kou of teveel vocht. Is de bruine plek zacht, kun je hem indrukken dan is het rot. Is de plek gewoon hard dan is er niets aan de hand en kan het verkurking zijn. Bij rot is vaak de enige optie afsnijden met 'n scherp schoon mes ruim boven de rotte plek en dan de wond laten drogen voor 1 week pas wel op het melksap is giftig.
Groet Pleun
Pleun Offline

Berichtdoor CharlotteF » di 19 maart 2019, 15:13

Hallo Pleun,

Onwijs bedankt voor je reactie.
Als ik onderaan de plant voel geeft het inderdaad een beetje mee.
Ik wil hem dus gaan afsnijden maar dan moet ik dit ver boven de wortels doen.
Kan ik hem daarna na een week rusten in de aarde zetten? groeien de wortels dan weer aan?
Hoeveel water geef ik hem dan na het terugzetten en na het drogen?

Groetjes.
CharlotteF Offline

Berichtdoor Pleun » di 19 maart 2019, 20:45

Zelf heb ik geen ervaring met het stekken van euphorbia's, maar misschien heb je iets aan deze link viewtopic.php?p=16510 , ik denk trouwens dat het 'n euphorbia ingens is.
Groet Pleun
Pleun Offline

Berichtdoor Jointimus » wo 20 maart 2019, 11:38

Charlotte,

Ge geeft aan dat de aarde droog is en dat je hem weinig tot geen water hebt gegeven tijdens de laatste winter... rot is mogelijk, maar in deze omstandigheden eerder raar. Het zou dus ook kunnen dat de plant slap voelt gewoon omdat hij lang droog heeft gestaan ! Voelt hij overal even slap aan, of is hij beduidend slapper aan de voet ?

Wat ge ook kunt doen is alvast een van de zijtakken afsnijden en opnieuw opstekken. Vroeg of laat groeit die toch tot tegen het plafond en dat moet er toch actie ondernomen worden.

Ik hoop dat het goed komt...

Groeten,
Johan
Jointimus Offline

Berichtdoor CharlotteF » do 21 maart 2019, 00:26

afbeelding 2a.jpg
afbeelding 2b.jpg
afbeelding 1.jpg

Hallo Johan,

Allereerst bedank voor je reactie.
Hij is beduidend zachter onderaan. Ik heb twee vertakkingen eraf gehaald om te stekken.
1 was al wat bruiner, zie foto 1
de 2de was groener, bloedde meer, zie foto 2
Kan je eventueel baar aanleiding van de bijgevoegde foto's zien of hij inderdaad rot is? En ik het beste meer stukken tbv stekken eraf kan halen?
Dank alvast.
Groetjes, Charlotte
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
CharlotteF Offline

Berichtdoor Jointimus » do 21 maart 2019, 14:06

Het snijvlak van een gezonde plant zou (licht-, helder-) groen moeten zijn.
Is het dat niet zo (bruin, grijs, zwart, vlekken,....) dan is het waarschijnlijk rot.
Soms riek je het ook.
Foto 1 lijkt me inderdaad aangetast... was dit de hoofdstam ?
Je kan die stam stelselmatig honger afsnijden tot je weer een helder groene snijvlak ziet (dus geen enkel stipje bruin).
Ontsmet uw mes telkens ! (met alcohol)
Eventueel ook een paar zijstammen afsnijden.
Dat wit sap (typisch voor euphorbias, let op = giftig!!!) best onmiddellijk afspoelen met water, zodat de wonde beter kan drogen.
De afgesneden stuken dan enkele weken laten drogen tot dat de wonde volledig hard is. (niet op de verwarming of zo, gewoon ergens aan de lucht)
En dan terug oppotten.
Dat kan soms lastig zijn, soms kan het vele maanden duren eer die weer wortels maakt.
Tot die tijd geen water geven (is het lastigste want ge weet niet of die al wortels heeft :? ).
Ok niet in een stressvolle omgeving zetten (felle zon, etc), gewoon op een heldere plek zetten.
Ikzelf heb niet veel ervaringen met euphorbias... misschien kan iemand anders goede tips geven.
Maar het zal wel goed komen hoor !

Groeten,
Johan
Jointimus Offline

Berichtdoor Kees » do 21 maart 2019, 20:48

Je kan de wond dik bestrooien met as om schimmel tegen te gaan.
Kees Offline

Keer terug naar Ziekten cactussen