Middel o.a. tegen wortelluis en spint

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor cora » za 14 jul 2018, 18:01

Onlangs kwam ik ‘Pireco Bladinsecten’ tegen, dat ook zou helpen tegen wortelluis.
Pireco heeft verschillende middelen o.a. ook Pireco Bodeminsecten, maar vreemd genoeg wordt voor wortelluizen 'Pireco Bladinsecten’ aangeraden. Zou ook werken tegen spint. Als het inderdaad werkt is het een interessant middel.

https://www.pireco.nl/ziekten-en-plagen/plagen/bladluis-dopluis-schildluis-wolluis-wortelluis-e-a-luizen/

Wordt o.a. verkocht door http://www.moestuinwebshop.nl/index.php?p=45&cat=363
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor widea » za 14 jul 2018, 22:33

Ik vraag me af wat de ingrediënten zijn.
widea Offline

Berichtdoor VincentSmets » zo 15 jul 2018, 12:34

Een wondermiddel: water met paraffine-olie! 12ml paraffine-olie per 100ml water, besprenkelen over de cactus met een flacon, het ongedierte stikt door de olie die rond het lijf zit. Werkt het beste tegen wolluis. Dagelijks besprenkelen met mate, zorg er wel voor dat hij niet te nat is :D
VincentSmets Offline

Berichtdoor cora » zo 15 jul 2018, 13:03

VincentSmets schreef:Een wondermiddel: water met paraffine-olie! 12ml paraffine-olie per 100ml water, besprenkelen over de cactus met een flacon, het ongedierte stikt door de olie die rond het lijf zit. Werkt het beste tegen wolluis. Dagelijks besprenkelen met mate, zorg er wel voor dat hij niet te nat is :D

Lastig bij wortelluis :) Dat is namelijk het grootste probleem.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor cora » zo 15 jul 2018, 13:05

widea schreef:Ik vraag me af wat de ingrediënten zijn.

Er is inderdaad weinig te vinden over de samenstelling. Het zou een kruidenmengsel zijn dat sterk naar knoflook ruikt.

Pireco Samenstelling: Pireco ® Bladinsecten bestaat uit specifiek werkende kruidenconcentraten. Veilig voor mens, dier en bijen. Het bevat plant- en bladversterkende kruiden die zorgen dat de ontwikkeling en uitbreiding van bladinsecten stopt.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Geert Wijnands » zo 15 jul 2018, 13:16

Mooi, gelijk besteld, bedankt voor de tip.
Geert Wijnands Offline

Berichtdoor widea » zo 15 jul 2018, 14:36

cora schreef:Er is inderdaad weinig te vinden over de samenstelling. Het zou een kruidenmengsel zijn dat sterk naar knoflook ruikt.

Dan doet me dan denken aan wat ik in https://www.wikihow.com/Get-Rid-of-Spider-Mites heb gevonden.
Vrij vertaald is het recept:
    kruidenthee tegen spintmijten:
    iets minder dan een liter water koken, daarna toevoegen:
    1 eetlepel gemalen kaneel
    1 eetlepel gemalen kruidnagel
    2 eetlepels italiaanse kruiden
    laten staan tot het water een beetje afgekoeld is, dan langzaam 2 eetlepels fijngeperste knoflook toevoegen
    wachten tot het water helemaal is afgekoeld
    filteren door een doek of koffiefilter
    beetje afwasmiddel toevoegen
    elke 3 dagen gedurende 2 weken met dit mengsel benevelen
This should effectively kill the mites.

Als deze kruidenthee dit kan voorkomen...Afbeelding
widea Offline

Berichtdoor cora » ma 16 jul 2018, 15:17

Is de hele plant aangetast? :o Beetje lastig te zien door de zon. Lijkt ook wel op verbranding.

Ik heb ook wel eens spint, maar omdat ik ze regelmatig controleer nauwelijks schade. Ik gebruik daarvoor van EcoStyle Spruzit-R of Promenal-R, 2 namen voor exact hetzelfde middel. Ik maak daarvan dan een klein beetje aan, 1-2 eetlepels water + paar druppels Spruzit/Promenal en behandel de plant met een kwastje. Sterk bedoornde planten spuit ik wel. Vaak gaat het bij mij maar om 1 of 2 planten.

Te bestrijden plagen spint, trips en wol-, blad-, en schildluis.
De samenstelling op basis van koolzaadolie pakt ook de eitjes van deze plagen aan, omdat er een dun laagje over het eitje heen wordt gelegd, waardoor er geen zuurstof meer bij het eitje kan.

Foto nog eens goed bekeken in groot formaat. Denk toch eerder aan verbranding.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor widea » ma 16 jul 2018, 17:25

cora schreef:Foto nog eens goed bekeken in groot formaat. Denk toch eerder aan verbranding.

Dat dacht ik in eerste instantie ook maar het waren stekken die binnen stonden voordat ze wortels kregen. Gefilterd licht op het zuidwesten in de herfst/winter.
Het lijkt sterk op een reaktie met een soort kurkvorming ter bescherming tot gevolg. Twee stekken waren helemaal, dus ook rondom, aangetast. Ik heb het nog nooit gezien.

Pas na ongeveer 6 maanden toen ik ze buiten zette verscheen weer wat groen. Waarmee bewezen is dat cactussen bijzonder sterk kunnen zijn.

Voorheen lette ik vooral op wolluis maar tegenwoordig ga ik ook spintmijt in de gaten houden, voor zover ik ze kan zien tenminste.

Is de kans op spintmijt enigszins te voorkomen door cactussen zelfs in de winter af en toe vochtig te maken? Of is het risico op rot te groot?

Groet,

Cor
widea Offline

Berichtdoor cora » ma 16 jul 2018, 19:01

widea schreef: ... Voorheen lette ik vooral op wolluis maar tegenwoordig ga ik ook spintmijt in de gaten houden, voor zover ik ze kan zien tenminste.
Is de kans op spintmijt enigszins te voorkomen door cactussen zelfs in de winter af en toe vochtig te maken? Of is het risico op rot te groot?

Met een vergrootglas in zonlicht of ander fel licht kan je ze goed zien.

Voor de winterrust een behandeling geven. En in de winter, als ze binnen staan en de temp. rond 15 graden is lijkt het mij geen bezwaar om ze een keer een spintbehandeling te geven als dat nodig is of preventief, als de plant maar weer snel opdroogt. Ik betwijfel of het helpt als je ze af en toe wat nat maakt met alleen water.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor widea » ma 16 jul 2018, 19:06

Ga ik proberen, bedankt!
widea Offline

Berichtdoor widea » za 21 jul 2018, 07:31

Ik heb de thee gemaakt tegen spintmijt wat beschreven is in https://www.wikihow.com/Get-Rid-of-Spider-Mites en hierboven.
De lucht is zo sterk dat waarschijnlijk alle ongedierte in een omtrek van een kilometer de benen neemt.
Het zal de geur van de knoflook en de anti-bacteriële/anti-schimmel/anti-ongedierte werking van de kaneel en kruidnagel zijn die het 'm doet, als het helpt. Ik heb wat cactussen ermee behandeld.
widea Offline

Keer terug naar Ziekten cactussen