Cactus verschrompeld, gerimpeld en bruine plekken

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor wktme » ma 09 apr 2018, 23:08

Hoi,

Ik heb in november vorig jaar een cactus cadeau gekregen. Ik heb geprobeerd op te zoeken welke soort het is, maar dat is me nog niet gelukt, hopelijk weten jullie wel welke soort het is (zie foto's).

Ik heb geen verstand van cactussen en voordat ik deze kreeg heb ik een paar keer kleine cactussen gehad die het steeds niet overleefden, waarschijnlijk door teveel water. Sinds november stond deze nieuwe cactus op een vrij schaduwrijke plek in mijn woonkamer, en heb ik hem geen water gegeven omdat ik niet durfde en hij er goed uit bleef zien. Vorige week zag ik opeens dat een 7 of 8 van de "uitstulpels" (vijgen?) eraf waren gevallen. Verder zag hij er nog helemaal normaal uit. Ik dacht dat hij misschien te donker stond en dat het ook langzaam tijd werd voor wat water, dus heb ik hem naar een lichte plek vlak bij het raam verplaatst en voor het eerst een beetje water gegeven.

Anderhalve week ging voorbij zonder dat ik iets merkte aan de cactus (geen nieuwe uitstulpsels eraf gevallen), maar vandaag viel me opeens op dat de schijf die naar het raam gericht stond helemaal verschrompeld is en is bezweken onder zijn eigen gewicht. De schijf daarachter heeft bruine plekken gekregen. Het lijkt dus voor de hand te liggen dat dit door de zon komt. Ons raam is gericht op het zuiden en vanaf ca. 15:00 schijnt de zon naar binnen. We hebbn echter ook meestal de (witte, transparante) gordijnen dicht dus in de afgelopen weken kan er ook weer niet zoveel direct zonlicht op de cactus gekomen zijn. Ik heb alleen anderhalve week geleden een keer water gegeven en daarna niet meer.

Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan, en nog belangrijker, wat ik kan proberen om hem te redden? Kan ik de omgevallen schijf verwijderen zonder de plant te beschadigen? Mag ik meer water geven en hoe vaak zouden jullie water geven?