Cactus verschrompeld, gerimpeld en bruine plekken

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor wktme » ma 09 apr 2018, 23:08

Hoi,

Ik heb in november vorig jaar een cactus cadeau gekregen. Ik heb geprobeerd op te zoeken welke soort het is, maar dat is me nog niet gelukt, hopelijk weten jullie wel welke soort het is (zie foto's).

Ik heb geen verstand van cactussen en voordat ik deze kreeg heb ik een paar keer kleine cactussen gehad die het steeds niet overleefden, waarschijnlijk door teveel water. Sinds november stond deze nieuwe cactus op een vrij schaduwrijke plek in mijn woonkamer, en heb ik hem geen water gegeven omdat ik niet durfde en hij er goed uit bleef zien. Vorige week zag ik opeens dat een 7 of 8 van de "uitstulpels" (vijgen?) eraf waren gevallen. Verder zag hij er nog helemaal normaal uit. Ik dacht dat hij misschien te donker stond en dat het ook langzaam tijd werd voor wat water, dus heb ik hem naar een lichte plek vlak bij het raam verplaatst en voor het eerst een beetje water gegeven.

Anderhalve week ging voorbij zonder dat ik iets merkte aan de cactus (geen nieuwe uitstulpsels eraf gevallen), maar vandaag viel me opeens op dat de schijf die naar het raam gericht stond helemaal verschrompeld is en is bezweken onder zijn eigen gewicht. De schijf daarachter heeft bruine plekken gekregen. Het lijkt dus voor de hand te liggen dat dit door de zon komt. Ons raam is gericht op het zuiden en vanaf ca. 15:00 schijnt de zon naar binnen. We hebbn echter ook meestal de (witte, transparante) gordijnen dicht dus in de afgelopen weken kan er ook weer niet zoveel direct zonlicht op de cactus gekomen zijn. Ik heb alleen anderhalve week geleden een keer water gegeven en daarna niet meer.

Weet iemand wat ik verkeerd heb gedaan, en nog belangrijker, wat ik kan proberen om hem te redden? Kan ik de omgevallen schijf verwijderen zonder de plant te beschadigen? Mag ik meer water geven en hoe vaak zouden jullie water geven?

Ik vind het maar stressvol om voor planten te zorgen, het is al zo vaak misgegaan. Hopelijk valt er nog iets te redden dit keer!

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wktme Offline

Berichtdoor sulco » di 10 apr 2018, 06:38

Hoi
het lig niet aan de verzorging lijkt mij ze kunnen wel tegen een stootje alleen deze opuntia zijn de bovenste schijven van een plant met bloemknoppen
deze schijven worden afgesneden en opgepot, de bloemknoppen wat nu de zaadbessen zijn vreten waarschijnlijk de schijf op aan energie om zaad te vormen
sulco Offline

Berichtdoor wktme » di 10 apr 2018, 07:27

ok.. wat kan ik er dan het best mee doen? Kan ik die ene schijf verwijderen zonder de rest te beschadigen?
wktme Offline

Berichtdoor austrocactus » di 10 apr 2018, 19:10

Heeft deze plant geen dopluis of schildluis op de onderste foto
zie je zwart achtige schijfjes in het bruin (verkurkte ?) stukken op de
schijven.
Groeten austrocactus Bram.
austrocactus Offline

Berichtdoor sulco » di 10 apr 2018, 20:38

ik zou ze uit het substraat halen en opnieuw oppotten zo zie je ook het wortelgestel hoe het er bij staat en opnieuw oppotten
sulco Offline

Berichtdoor Lodewijkp » wo 18 apr 2018, 00:04

Lijkt mij eerder wortelrot, dit heb ik ook buiten bij winterharde optuntia zonder regenbescherming gehad
Lodewijkp Offline

Keer terug naar Ziekten cactussen