Vreemd fenomeen san pedro

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor Mrsanpedro » zo 13 sep 2020, 09:34

Beste Cactus liefhebbers,

Sinds een tijdje heb ik een San Pedro cactus welke zich vreemd gedraagt. Tenminste, ik weet niet wat er verkeerd gaat. Ik hoop dat een van jullie me kan vertellen wat er aan de hand is. Ik wil eigenlijk niets levends verspillen dus hopelijk kunnen we hem nog genezen. Alvast bedankt.

https://imgshare.io/image/NszZsZ
Mrsanpedro Offline

Berichtdoor Stan_oome » ma 14 sep 2020, 12:18

Waar doel je precies op? Op de onregelmatige groei? Lijkt mij zo opzich niet zo veel mis mee hoor. Valt me alleen op dat ie aardig uitgedroogd lijkt. Als ie een goed ontwikkeld wortelstelsel heeft mag ie wel even een flinke plens water hebben :)
Stan_oome Offline

Berichtdoor benn » ma 14 sep 2020, 23:53

In eerste instantie dacht ik aan 'monstrose' groei, maar als ik goed kijk lijkt het eerder op een combinatie van te weinig licht en te weinig water (zoals Stan al zegt). Halverwege krijgt ie ook nog een rib minder, ziet er vreemd uit inderdaad. Het goede nieuws is dat de top er weer gewoon en gezond uit ziet! De cactus wordt op een gegeven moment dunner (vandaar dat ik denk aan te weinig licht) en groeit onregelmatig (lijkt uitgedroogd), is dat stuk er dit jaar bij gegroeid? De San Pedro (T. pachanoi) is een snel groeiende tropische cactus soort, wat betekent dat ie meer water nodig heeft dan de gebruikelijke huis-tuin-en-keuken (woestijn) cactus, vooral in het groei seizoen. Ik heb de afgelopen zomer bijna dagelijks water gegeven aan mijn San Pedro. Ook heeft ie veel licht nodig wil je hem dik en mooi laten groeien, zes uur direct zonlicht zeggen ze per dag (dat geldt alleen voor de zomer hoor, nu in september lukt dat al niet meer). Let wel op dat het groeiseizoen nu zo'n beetje tot zijn einde komt in september (zie instructies van water geven op deze site). Niet de bedoeling dat hij nu te veel water gaat krijgen natuurlijk ;)

Als je het middenstuk niet mooi vindt en weg wilt hebben, zijn er nog genoeg mogelijkheden voor je cactus. Je zou de gezonde top er af kunnen snijden (ik zou wel wachten op lente), en een stek er van maken. Het rare midden stuk zou je er dan af kunnen halen, en het onderstuk laten staan. Er zullen weer nieuw scheuten (pups) uit het onderstuk komen, die je kunt laten staan of weer stekken later.

Nog een laatste tip is de pot. Het lijkt er nu op dat je een pot zonder drainage hebt. Dit zou ik nooit aanbevelen voor planten en zeker niet voor cactussen. Je kunt natuurlijk wel en plastic binnenpot met drainage gat in deze pot zetten. Na het water geven kun je het overtollige water na een half uur weg gooien!
benn Offline

Berichtdoor Stan_oome » di 15 sep 2020, 09:30

pot had ik nog niet eens gezien :) inderdaad niet zo handig voor cactussen, voor je het weet is ie dood. Ook dit type grond (zo te zien gewoon potgrond/turf) is eigenlijk niet geschikt. Cactussen moeten goed uitdrogen tussen gietbeurten in, en dat is juist waar turf niet zo goed in is: het neemt niet makkelijk water meer op als het compleet is uitgedroogd. Wellicht een van de redenen waarom je plant er dorstig uitziet...
Stan_oome Offline

Berichtdoor Mrsanpedro » do 17 sep 2020, 21:12

Hoi allemaal. Wat een top reacties! Ik heb in ieder geval de cactus in een nieuwe, grotere pot gezet. Helaas niet met drainage, die ga ik later kopen. De grond heb ik vermengt met perliet zodat het water er makkelijker doorloopt. Ook zit er cactusgrond bij. Zal hem wat vaker water geven, hopelijk helpt dat.

Beetje off-topic maar Qua stekken en het uitsnijden van het middenstuk. Kan ik het gezonde topje eraf snijden? En dan het middenstuk eruit snijden om het gezonde topje dan op het afgesneden onderstuk te zetten? Of moet het onderstuk vanzelf weer aangroeien en zet ik het bovenste stuk in een nieuwe pot?

Groetjes en bedankt alvast. Zal hopelijk binnenkort weer een iets gezondere cactus foto plaatsen.
Mrsanpedro Offline

Berichtdoor Stan_oome » vr 18 sep 2020, 08:54

Je kunt het middenstuk er tussenuit snijden. Onderstuk kan je laten staan, vormt vanzelf nieuwe uitlopers. de top na afsnijden een paar dagen laten drogen en dan in de cactusaarde steken en af en toe wat water geven, krijgt ie vanzelf wortels. Ik meen dat deze soort dusdanig onkruid is dat het in land van herkomst wordt gebruikt om hagen langs de tuin van te maken :)

Een enting op zichzelf (dus de top terugplaatsen) zou in principe moeten kunnen, maar enten is iets dat je wel even in de vingers moet krijgen. Maar je kunt het altijd proberen als je er een handleidingkje over gelezen hebt.
Stan_oome Offline

Keer terug naar Ziekten cactussen