Wormpjes

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor Geert Wijnands » ma 03 jun 2019, 11:00

20190602_092238goed.jpg
Wie kan mij vertellen wat dit zijn.
Ze zijn heel klein, nauwelijks te fotograferen, ze kruipen rond tussen mijn cactusschaal en de schotel.
Het lijken net mini rupsjes maar je ziet wel 2 voelsprietjes.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geert Wijnands Offline

Berichtdoor benn » ma 03 jun 2019, 11:21

Voor zover ik het goed kan zien, lijken dit springstaarten. Deze witte dieren zijn denk ik Folsomia candida, toevallig springstaarten waar ik onderzoek naar heb gedaan (ik ben bioloog). Deze beesten zijn bodemdiertjes, en leven van dood materiaal in de bodem (of van de schimmels in de bodem). Ze komen vaak voor in plantenpotten, ik denk dus dat het voor je cactus niet schadelijk is.
benn Offline

Berichtdoor Geert Wijnands » ma 03 jun 2019, 15:01

Bedankt
Geert Wijnands Offline

Berichtdoor cora » ma 03 jun 2019, 15:31

benn schreef:... Deze witte dieren zijn denk ik Folsomia candida, toevallig springstaarten waar ik onderzoek naar heb gedaan (ik ben bioloog)...

Een bioloog op ons forum, dat komt goed uit!
Er kruipt of vliegt hier regelmatig iets langs waarbij wij iemand met kennis goed kunnen gebruiken. :)
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor benn » ma 03 jun 2019, 16:49

Toevallig heb ik deze beestjes onderzocht tijdens mijn promotie, ik denk ze te herkennen (aan de voelsprieten en lichaamsvorm). De springstaart is best wel een onbekende, maar heel erg aanwezig in de bodem (in grote getale en in hoeveelheid soorten). Het zijn geen insecten, maar hebben wel 6 poten dus evolutionair gezien verwant aan insecten. In plaats van vleugels (die insecten wel hebben) kunnen ze met hun staart weg springen (vandaar hun naam). Ik ben in 2010 gepromoveerd in dit onderwerp (moleculaire biologie van springstaarten in bodem vervuiling), maar werk nu al een tijdje meer in de medische richting. Dus ik weet helaas niet alles van planten plagen en beestjes, maar ik hoop af en toe natuurlijk te kunnen helpen!
benn Offline

Berichtdoor austrocactus » di 04 jun 2019, 17:34

Hallo Benn,
Als je springstaarten aanraakt met een voorwerp moeten deze diertjes
toch wegspringen ?
Tenminste dat heb ik ook wel eens in bloempot gehad.
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor benn » di 04 jun 2019, 18:18

Klopt inderdaad austrocactus Bram, ze springen weg bij bedreiging. Dus wanneer je ze probeert aan te raken of in de buurt van ze komt (met je hand) dan springen ze normaal gesproken weg. Kleine sprongetjes maar hoor, niet zover als een sprinkhaan of vlo. Er zijn ongetwijfeld een paar springstaart soorten die niet kunnen springen (in biologie is uitzondering regel), maar normaal gesproken springen ze.
benn Offline

Keer terug naar Ziekten cactussen