Lichte plekken op cactussen

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor maaf » ma 24 apr 2017, 23:48

Hallo allemaal,

Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik problemen heb met m'n cactussen en de leverancier me geen goed antwoord kan geven. Zelf heb ik geen ervaringen met cactussen, dus hoop ik hier wat wijzer te worden :)
Er zitten sinds een tijdje lichte plekken op drie van mijn San Pedro cactussen (zie links hieronder). Ik heb ze gister voor het eerst sinds twee jaar verpot, misschien wat laat. Er zitten geen beestjes of iets dergelijks in. De wortels waren wel goed zichtbaar aan de buitenkant van de aarde, dus ik heb de plastic potjes eruit gehaald zodat ze wat meer ruimte hebben. Ik gaf ze altijd van maart-oktober 1x in de 2 weken water, inclusief cactusmest en kalksalpeter in de juiste verhoudingen. Ik verdeelde een kleine liter water over de drie potten (misschien teveel?). Van oktober-maart gaf ik ze niks, hooguit wat aandacht. Ze staan voor het raam en hebben de hele ochtend en middag zon. Is dit probleem nog te verhelpen? En zo ja, hoe? Bij voorbaat dank!

https://www.dropbox.com/s/l8cyjw0zoukbx ... 7.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/rp5fx9sm5bfn1 ... 0.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/9muz0c37n620o ... 3.jpg?dl=0
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
maaf Offline

Berichtdoor austrocactus » di 25 apr 2017, 15:30

Hallo maaf,
IK denk dat je de cactussen te veel mest geeft en heb gegeven.
En kalksalpeter lijkt me niet geschikt voor cactussen.
Je heb er wel goed aan gedaan om ze te verpotten, maar heb je
ook nieuwe aarde gegeven ?
Waarom geen niewe binnen pot gegeven ,want nu zonder
binnenpot zal er wel geen gaten in de bodem zitten. Je kan
nu niet zien of de aarde op de bodem van de pot ook al opgedroogd is ,als de bovenkant droog is dan wil dat niet
zeggen of de aarde 5 cm dieper ook droog is laat staan op de bodem.
Ik denk dat de vlekken niet meer weg gaan.
Groeten austrocactuis Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor cora » di 25 apr 2017, 17:21

Die vlekken gaan niet meer weg. Lijkt op verbrandingsvlekken. Bij felle zon wat beschermen, voor het raam kan het erg heet worden.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor maaf » di 25 apr 2017, 20:51

Hoi Bram,

Bedankt voor je reactie. Hoeveel water kun je aanbevelen? Kalksalpeter schijnt juist voor dit soort cactussen bedoeld te zijn.
Ik heb ze inderdaad nieuwe aarde gegeven. Ik heb geen nieuwe binnenpot gegeven, omdat de wortels al goed zichtbaar waren en ik ze wat meer ruimte wilde geven. Misschien toch een grotere binnenpot geven in een grotere pot zodat ik de aarde kan checken voordat ik ze water geef dus?
Hoe lang moet ik ongeveer wachten met het water geven als ik ze opnieuw verpot?
Gr,
Marvin
maaf Offline

Berichtdoor maaf » di 25 apr 2017, 20:52

cora schreef:Die vlekken gaan niet meer weg. Lijkt op verbrandingsvlekken. Bij felle zon wat beschermen, voor het raam kan het erg heet worden.

Oke, zal ze als het erg warm wordt buiten even voor het raam weghalen. Bedankt!
maaf Offline

Berichtdoor Lodewijkp » wo 26 apr 2017, 22:16

Ligt niet aan hitte of teveel zon. Duidelijk necrosis door teveel calcium door de celwand gaat.

Ik heb ook allerlei mescaline houdende soorten vooral veel uit de san pedro groep. Ik denk ook dat je ze teveel hebt laten uitdrogen. Er zit erg veel verschil in groeiwijze van san pedros , sommige variteiten die ik heb groeien s'winters door terwijl andere juist in de winter tot stilstand komen. Die in de winter doorgroeien die hou ik niet droog die geef ik hele kleine beetje water zo om de 2 weken in de winter - hierbij moet ik zeggen dat ik mijn woning op het zuidwesten heb staan maar dat het binnen regelmatig koud word. Ik heb nooit de verwarming aan en de temperatuur ligt meestal rond de 15 graden binnen , als het zonnig is 19 C en bij een koude nacht in winter 12 a 13 C in nacht en ochtend.

In de zomer , vooral als ze in cactusaarde in kleipotten staan in volle zon moet je san pedro elke week watergeven. Bij hele en warme zonnige dagen in de zomer zelfs soms om de 3 dagen.

Ik heb een trichocereus pachanoi als experiment wekelijks bemest met gewone kamerplanten mest - ik heb niet de vlekken die jij hebt. Calciumnitraat zou ik nooit geven , ik snap ook niet wat voor nut dit precies heeft , dan kloot je je enorm met de PH waarde en de calcium huishouding van de plant. Bij wietplanten geef je een gram calciumnitraat per liter en dan een keer in een jaar ofzo om de PH basisch the houden. ik weet niet hoevaak je dat spul geeft maar het is niet geschikt om regelmatig te geven. In kraanwater zit al veel te veel kalk tegenwoordig het is compleet onnodig om dan maar ook elke calciumhoudende substantie toe te voegen aan water. Ik zou nooit aanraden aan iemand om zoiets aan water toe te voegen. Dat alle cactussen van kalkachtige grond houden is ook niet waar , veel zuid amerikaanse soorten houden van neutraal of licht zuur.

Als je het mescaline niveau wil opvoeren in een cactus omdat je graag wilt trippen moet je geen mest geven, die fout maakt iedereen die voor dit gebruik san pedros haalt. Hierdoor groeit de cactus te snel en slaat hij juist meer water op en juist een hoeveelheid alkaloiden over een groter oppervlak verspreid word. Je moet dus meer cactus eten voor een effect. Hoeveelheid alkaloiden worden juist hoger als de plant onder stress staat , in mexico houden ze soms cactussen enkele dagen in de schaduw voordat ze die oogsten.

Je moet ze niet knuffelen, je moet de natuurlijke omgeving nabootsen. in de natuur word geen mest of calciumnitraat ( kalksalpeter) aan cactussen gegeven. Het enige wat ze aan elementen binnenkrijgen is door erosie van steen, regen en het aanwaaien van zand wat uit andere landen komt. Je moet een cactus geven wat hij nodig heeft en niet wat jij wilt.

Haal een boek, kom vaker op dit forum. fouten maken is niet erg maar het is nooit leuk als een cactus om de verkeerde redenen de pijp uit gaat, het is ook niet leuk voor je portemennee en tijd als het misgaat.

Rituele planten zoals san pedro moet je met respect behandelen.

Zorg dat je een binnenpot hebt met een laag hydrokorrels onderin. Klei terracottapot ( ongeglazuurd) met een gat onderin kan ook , het klei is poreus en er verdampt water doorheen. Gebruik een plastic onderzetter zodat water goed uit de pot kan stromen en snel verdampt. Als je geen goede drainage hebt , een afgesloten pot gebruikt dan blijf de onderkant van de pot vaak nat dan schimmelen ze weg aan de onderkant. In afgesloten pot krijg je ook vaak een ophoping van mineralen, zouten en kalk dat is op lang termijn niet goed voor je plant.

Voorbeelden van verbranding door teveel nutrienten aan planten te geven

https://www.google.nl/search?q=plant+nutrient+burn&client=tablet-android-samsung&source=android-browser&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj38Ouzr8PTAhXhKMAKHXdpDR8Q_AUICSgB&biw=768&bih=1024
Lodewijkp Offline

Berichtdoor maaf » zo 30 apr 2017, 15:43

Lodewijkp schreef:Ligt niet aan hitte of teveel zon. Duidelijk necrosis door teveel calcium door de celwand gaat.

Ik heb ook allerlei mescaline houdende soorten vooral veel uit de san pedro groep. Ik denk ook dat je ze teveel hebt laten uitdrogen. Er zit erg veel verschil in groeiwijze van san pedros , sommige variteiten die ik heb groeien s'winters door terwijl andere juist in de winter tot stilstand komen. Die in de winter doorgroeien die hou ik niet droog die geef ik hele kleine beetje water zo om de 2 weken in de winter - hierbij moet ik zeggen dat ik mijn woning op het zuidwesten heb staan maar dat het binnen regelmatig koud word. Ik heb nooit de verwarming aan en de temperatuur ligt meestal rond de 15 graden binnen , als het zonnig is 19 C en bij een koude nacht in winter 12 a 13 C in nacht en ochtend.

In de zomer , vooral als ze in cactusaarde in kleipotten staan in volle zon moet je san pedro elke week watergeven. Bij hele en warme zonnige dagen in de zomer zelfs soms om de 3 dagen.

Ik heb een trichocereus pachanoi als experiment wekelijks bemest met gewone kamerplanten mest - ik heb niet de vlekken die jij hebt. Calciumnitraat zou ik nooit geven , ik snap ook niet wat voor nut dit precies heeft , dan kloot je je enorm met de PH waarde en de calcium huishouding van de plant. Bij wietplanten geef je een gram calciumnitraat per liter en dan een keer in een jaar ofzo om de PH basisch the houden. ik weet niet hoevaak je dat spul geeft maar het is niet geschikt om regelmatig te geven. In kraanwater zit al veel te veel kalk tegenwoordig het is compleet onnodig om dan maar ook elke calciumhoudende substantie toe te voegen aan water. Ik zou nooit aanraden aan iemand om zoiets aan water toe te voegen. Dat alle cactussen van kalkachtige grond houden is ook niet waar , veel zuid amerikaanse soorten houden van neutraal of licht zuur.

Als je het mescaline niveau wil opvoeren in een cactus omdat je graag wilt trippen moet je geen mest geven, die fout maakt iedereen die voor dit gebruik san pedros haalt. Hierdoor groeit de cactus te snel en slaat hij juist meer water op en juist een hoeveelheid alkaloiden over een groter oppervlak verspreid word. Je moet dus meer cactus eten voor een effect. Hoeveelheid alkaloiden worden juist hoger als de plant onder stress staat , in mexico houden ze soms cactussen enkele dagen in de schaduw voordat ze die oogsten.

Je moet ze niet knuffelen, je moet de natuurlijke omgeving nabootsen. in de natuur word geen mest of calciumnitraat ( kalksalpeter) aan cactussen gegeven. Het enige wat ze aan elementen binnenkrijgen is door erosie van steen, regen en het aanwaaien van zand wat uit andere landen komt. Je moet een cactus geven wat hij nodig heeft en niet wat jij wilt.

Haal een boek, kom vaker op dit forum. fouten maken is niet erg maar het is nooit leuk als een cactus om de verkeerde redenen de pijp uit gaat, het is ook niet leuk voor je portemennee en tijd als het misgaat.

Rituele planten zoals san pedro moet je met respect behandelen.

Zorg dat je een binnenpot hebt met een laag hydrokorrels onderin. Klei terracottapot ( ongeglazuurd) met een gat onderin kan ook , het klei is poreus en er verdampt water doorheen. Gebruik een plastic onderzetter zodat water goed uit de pot kan stromen en snel verdampt. Als je geen goede drainage hebt , een afgesloten pot gebruikt dan blijf de onderkant van de pot vaak nat dan schimmelen ze weg aan de onderkant. In afgesloten pot krijg je ook vaak een ophoping van mineralen, zouten en kalk dat is op lang termijn niet goed voor je plant.

Voorbeelden van verbranding door teveel nutrienten aan planten te geven

https://www.google.nl/search?q=plant+nutrient+burn&client=tablet-android-samsung&source=android-browser&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj38Ouzr8PTAhXhKMAKHXdpDR8Q_AUICSgB&biw=768&bih=1024

Bedankt voor je reactie! Ik heb de cactussen online gekocht (Peyote Paradise) en zij lieten mij geloven dat het onderhoud van deze soort vrij makkelijk was. Ook mest en kalksalpeter werd aanbevolen. Voor dit probleem heb ik ook contact gezocht, maar uiteindelijk geen antwoord gekregen. Ik zal inderdaad wat meer literatuur lezen en wat meer informatie op dit forum opzoeken. Kun je specifieke boeken aanbevelen wat betreft dit soort cactussen?
maaf Offline

Berichtdoor Lodewijkp » zo 30 apr 2017, 19:38

https://www.bol.com/nl/p/cacti-and-succ ... ypedsearch

Dit is een redelijk boek voor een beginner. Als je heel specifiek informatie zoekt zal je echt bij tijdschriften van succulenta moeten zijn. Richard Noel ( geloof dat hij zo heet ) van trichocereus.net heeft ook een boek maar die is behoorlijk duur en richt zich alleen op trichocereus. Trichocereus.net is over het algemeen een hele goede informatie bron over het genus. www.llifle.com staat ook redelijk veel informatie op. Daarnaast kan je op veel andere forums zoals shroomery.org en erowid ook veel informatie vinden maar dan meer het gebruikers aspect.

Ik wil niet zeggen dat peyote paradise een oplichter is, maar ze hebben echt absurde beweringen en informatie wat zichzelf tegen spreekt . Ik zal er een paar van de website pakken en

De trichocereus bridgesii met lange naalden bij hen is in feite een Trichocereus boliviensis, en niet een gewone bridgesii

''Het Cactus-geslacht Lophophora bestaat uit ronde bolvormige Cactussoorten zonder doorns.''
Dit is niet waar , er zijn variaties en affiniteiten die wel doorns dragen al zijn die erg kort en klein.

''3. De heilige Peyote Cactus (Lophophora williamsii) bevat het hoogste gehalte aan Mescaline.''
Dit is ook niet waar, er zijn tientallen variateiten en hybrides die nog niet goed geclassificeerd zijn en nog niet op mescaline getest. Zeggen dat williamsii de enige is die het hoogste gehalte bevat betekent dat tientallen soorten op mescaline zijn getest wat nog nooit is gebeurd.

''Het Cactus-geslacht Trichocereus bevat tientallen lange zuilvormige Cactus-soorten uit Zuid-Amerika.''
Dit is niet waar , er zijn ook dwergsoorten bekend die in feite vallen onder bolcactussen. Er zijn ook hybrides tussen soehrensia en trichocereus die niet zuilvormig zijn. Niet alle trichocereus soorten zijn zuilvorming.

'' Er is relatief weinig onderzoek naar Trichocereus-soorten gedaan.''
Niet waar er is veel onderzoek gedaan maar die informatie is niet toegankelijk en ligt vaak in oude botanische geschriften en bij universiteiten. Er zijn artikelen geschreven over trichocereus sinds 1850 ( zover ik weet ) Het genus is zo complex dat er meer onderzoek nodig is.

'' ''De Peyote Cactus heeft een donkergroene tot grijs-blauwe kleur en is sterk geestverruimend.'''''
Niet waar , individuen en soorten verschillen enorm van kleur.

''1.2 Lophophora williamsii vormen en varieteiten. Varieteiten en vormen van Lophophora williamsii bevatten hetzelfde gehalte aan Mescaline.Ze verschillen van de echte Peyote door een andere vorm, bloemkleur of vindplaats.''
Dit is niet waar , zelfs planten die 100 % lophophora williamsii zijn bevatten niet dezelfde hoeveelheid. Alkaloide hoeveelheid verschilt net zoals elk natuurlijk product per individu.

''Mescaline is een alkaloide (alkalisch reagerende verbinding) dat geestverruimende hallucinaties veroorzaakt.''
Psychoactieve alkaloiden zijn niet per defenitie geestverruimend. Datura is volgens inheemse geneeskunde ook geestverruimd maar dat klopt niet.

''Een San Pedro Cactus trip is minder heftig dan een Peyote Cactus trip.''
Niet waar , het ligt eraan hoeveel je neemt. het is dosage afhankelijk en niet soort afhankelijk

''Veel Cactussen lijken op een Mescaline Cactus, maar smaken niet of nauwelijks bitter. .''
Niet waar... Bittere smaak is geen indicator voor mescaline andere op tyramine gebaseerde alkaloiden kunnen ook bitter smaken zoals hordenine. Hele bittere andijvie wil niet zeggen dat het mescaline bevat. Thujone is ook redelijk bitter en alsem wat nog veel bitterder is dan mescaline is geen peiler voor hallucinogene alkaloiden. Onzettend veel alkaloiden hebben van nature een bittere smaak.

''Valse San Pedro's uit PERU of MALLORCA op Marktplaats. De dikke, kale en grote "San Pedro's" die op Marktplaats worden aangeboden smaken zelfs geheel niet bitter !Ook niet een beetje, en het zijn dan ook geen San Pedro's.''
Klopt niet, San pedro gaat over trichocereus pachanoi / peruvianus geallieerde soorten. Trichocereus Santaensis is valt onder san pedro groep. Veel T.pachanoi of T.peruvianus bevatten nauwelijk of geen mescaline maar vallen wel onder san pedro groep. Trichocereus cuzcoensis die wel gewoon bitter smaakt bevat vaak geen mescaline vooral de klonen die karl knitze beschrijft in zijn botanische onderzoek.

Ik kan nog wel zo uren doorgaan met ontkrachtigen van beweringen die gedaan worden bij dat bedrijf. Ook het feit dat ze alles in turf kweken , trichocereus kan enorm veel hebben. Ik heb zelfs trichocereus terscheckii in england bij mensen in de tuin gezien waar hij in normale tuinaarde staat in volle grond. Het maakt geen ruk uit waar je ze in zet ze groeien toch wel, en ze groeien als kleine cactus wat sneller in turf en vochtvasthoudende substraten. Probleem is als je trichocereus hoger dan een meter begint te worden en omvalt omdat de turfaarde te licht is, dit is de reden dat mensen vaak nog steeds trichocereus in zand en grind mengsel kweken dan valt de plant niet zo snel om. Zuilcactussen staan bekend dat ze enorm snel groeien en omvallen vooral trichocereus.

Trichocereus Cactus soorten groeit goed bij een dag-temperatuur van zo'n 25-30 graden Celsius..De minimum-temperatuur in de winter is zo'n - 10 graden Celsius. JA hij vergeet er bij te vermelden dat dit in een kas is waar het overdag warm word. Zet maar een trichocereus in de tuin met regenbescherming in hij is na een paar dagen dood. Trichocereus kan niet s'nachts en overdag tegen vorst , de lengte van vorst is cruciaal. zoek maar is op internet veel mensen zullen je zeggen dat bij -3 C of -4C droog hun trichocereus de pijp uit is gegaan. De meest winterharde zijn soehrensia / formosa en trichocereus terscheckii uit hooglanden, veel andere soorten leggen bij een beetje vorst al het loodje.

Winterrust voor Trichocereus soorten ! Trichocereus Cactussen en ook andere Cactussen horen in Nederland in de winter niet te groeien. In de wintertijd is er te weinig licht, waardoor de groei van de Trichocereus te dun (smal) en te slap zou worden.
Klink klare onzin... je hebt soorten die in de winter groeien en bloeien. Ik heb zelf soehrensia en trichocereus afkomstig van circa 4 kilometer hoogte die gewoon in de winter doorgroeien. Die stoppen alleen met groeien als je ze blootstelt aan lichte vorst.

''Geef Trichocereus soorten om de twee weken water tijdens de groei-periode van 1 maart tot 1 oktober (= lente, zomer en herfst).'' dit is in een zekere zin raar advies. zoals ik als eerder zei heb ik trichocereus in de volle grond in england gezien. Ook fotos van andere landen met hoge hoeveelheden regenval in de zomer. In de zomer ( 30 C) bij heet weer op het zuiden moet je toch echt om de 3 dagen of 1x per week watergeven. 1x per 2 weken is te weinig voor bijvoorbeeld een pachanoi. Hou er rekening mee dat er veel mist en condens is in de natuurlijke habitat, dit is niet vergelijkbaar met je droge woonkamer. Als je zo weinig geeft gaan ze in de zomer al in ruststand vanwege droogte. Een dikke hoge zuil verzamelt behoorlijk wat condens elke nacht... loop maar is buiten kijk hoeveel condens een plant kan hebben in de ochtend, beeld nu maar is een 3 meter hoge zuil in.

Je moet trichocereus ook echt in klei potten houden zodat ophoping van mineralen wegkan door het poreuze ( ongegelazuurde ) terracotta klei want je geeft vaker water dan bij een normale cactus. In klei potten blijft de plant ook stabieler staan en valt hij niet om , in turfachtige aarde in plastic potten zou ik ze nooit houden tenzij ze nog heel klein zijn. Vooral als je een cactus regelmatig wilt bemesten moet je een klei pot gebruiken.

daarnaast zie ik ook belachelijke prijzen voor bijvoorbeeld zaden... 10 zaden voor 4 euro is gewoon pure oplichterij. Bij trichocereus.net kan je 30 zaden voor 3 euro krijgen en dan krijg je wat er staat met uitgebreide herkomst en omschrijving. Ik kan bij zaadhandelaren voor 4 euro 100 zaden krijgen.

12 tot 20 euro voor een 5 cm plantje met een schimmige beschrijving waar hij vandaan zou moeten komen is echt belachelijk duur. Bij cactusplaza krijg je een cluster van 5 a 6 zuilen van 10 cm voor 10 tot 15 euro heb je er 5 a 6 voor hetzelfde bedrag. Ik kan ook wel duizend zaden opkopen voor een tientje en 2 jaar oude exemplaren voor 15 euro per stuk verkopen, lekekr incashen.

Ze schijven een hoop op die site maar als ze nou gewoon een tien stappen aanwijzing geven en mensen aanraden conservatief te zijn met cultiveren van cactussen dan is er geen probleem. in plaats daarvan komen ze met 200 paginas informatie wat je toch niet onthoud en vrij weinig aan hebt en vooral voor beginners verwarrend is. Ik krijg het idee dat ze teveel in detail treden en te hard proberen om specialistisch over te komen, en bovendien maken ze vooral veel verhaaltjes erom heen omdat ze graag willen verkopen.

Het klopt dat je kan selecteren op mescaline bij het veredelen van cactussen maar de hoeveelheid is genetisch bepaald tot een bepaald maximum , het marge verschil in mescaline van trichocereus/lophophora bij peyote paradise en cactuskwekerijen zal niet groot zijn. in iedergeval niet genoeg om die tarieven zo hoog te houden als bij peyote paradise .
Lodewijkp Offline

Berichtdoor Batman » zo 30 apr 2017, 20:26

:lol: Mythbuster voor cactussen
Batman Offline

Berichtdoor maaf » ma 01 mei 2017, 18:05

Oke, geen zaken meer mee doen dus :roll:

Heb het boek besteld en zal ook ff kijken op de sites en fora. Even nog wat praktische vragen:
Terracotta potten zijn niet echt mooi voor in de vensterbank, dus ik heb grotere potten gekocht inclusief binnenpot. Laag hydrokorrels in de binnen- of buitenpot? Hoeveel water geef ik ze ongeveer per keer? En het liefst regenwater of maakt dat niet zoveel uit? En geef ik ze pas water als de aarde helemaal droog is of verschilt dit per type San Pedro?

Kan ik ze gewoon in de vensterbank laten staan? Lijkt me dat ze wel wat hitte kunnen verdragen.

Gaan de plekken nog weg? En zijn ze nog te consumeren ondanks deze vlekken?

Ik ga ze dus weer verpotten, hoe lang nadat ik ze weer water mag geven?

BVD :)
maaf Offline

Berichtdoor Lodewijkp » wo 03 mei 2017, 21:58

Laag hydrokorrels in de binnenpot is beter dan heb je altijd drainage in de pot vooral als je hem uit de buitenpot haalt. Regenwater of kraanwater maakt niet uit, kraanwater zitten spoorelementen in wat de cactus gebruikt. Regenwater of gedestileerd water gebruik ik na een paar jaar als de mineraal ophoping en zouten ( van mest en kraanwater ) uit de kluit gespoeld moeten worden. Kraanwater bevat chlorine wat bacterien en schimmels onderdrukt dus ook als ik de cactussen nat maakt met de spuit ga ik altijd voor kraanwater.

Hoeveelheden verschillen van van april tot oktober. In april kan je beginnen met de pot goed nat gieten, als je er maar voor zorgt dat er geen een dikke laag water op de bodem blijft staan.... een cactus mag nooit in een laag water blijven staan. De kluit mag verder gewoon helemaal nat zijn. Als je cactusaarde gebruikt kan je gerust in april een x per week water geven mits het zonnig is ( kluit goed nat maken overal) in de zomer kan je afhankelijk van het weer ( zonnig of niet zonnig ) om de 3 a 4 dagen gieten. Als het zonnig is droogt de pot binnen veel sneller ongeveer 3x zo snel als bij bewolkt weer. Vanaf eind september kan je afbouwen in hoeveelheid , dus de hele maand oktober een klein scheutje per week ( 50 milliliter ongeveer gok ik ) denk maar aan een dikke scheut olijfolie in de pan of een dikke scheut limonade in een cocktail.

Daarna geef je per 2 weken een kleine scheut water tot aan midden april. Als het in Maart erg mooi zonnig weer is een hele week lang dan giet ik de pot 1x goed nat zodat hij goed wakker word en begint met groeien.

bij het bovenstaande alijd geven als het zonnig is , dus als er een zonnige dag is dan geef je vroeg in de ochtend ( om verbranding te voorkomen). Je geeft een cactus nooit water als het bewolkt is... is het een week bewolkt dan geef je een week geen water.

Met trichocereus pachanoi en peruvianus kan je het bovenstaande doen.
trichocereus bridgesii kan je beter vanaf eind oktober droog houden ( helemaal niks geven)
Pachanoi en peruvianus kan je gerust een keer per maand bijmesten met cactusmest ( vloeibaar ) van april tot eind september. Bij bridgesii kan je beter de mest op halve sterkte geven ( de helft minder). Nu vanwege die plekken zou ik ze een paar maanden niet mest geven.

1. Dus in april beginnen met 1 x per week goed water geven ( als het zonnig is, is het 2 weken schijtweer dan geef je 2 weken niks )

2. In de zomer om de 3 a 4 dagen ( als het zonnig is, dus van juni tot eind augustus)

3. begin september afbouwen in hoeveelheid ( van hele kluit nat gieten naar de helft - 1 x per week , dus de bovenste helft van de kluit mag vochtig zijn alleen geven als het zonnig is )

4. tegen eind van september maak je alleen nog 1/3 OF een kwart van de kluit ( bovenste laag ) vochtig ( alleen als het zonnig is )

5. van oktober tot eind maart geef je een klein scheutje water 1 x per 2 weken ( als het zonnig is op die dag dat je geeft)

---------
hoeveelheid en frequentie hang af van het substraat( type aarde) wat je gebruikt en wat voor pot. Cactusaarde en kant en klare cactusaarde droogt sneller dan turfhoudende aarde die ze voor gewone kamerplanten gebruiken. Hou er rekening mee dat een binnenpot met eromheen een buitenpot het langer duurt voordat het droog is, dit kan je testen. Heb je een zonnige dag geef dan water, een dag later (24 uur na water geven ) steek je je vinger in de aarde om te voelen tot hoever de kluit opdroogt ( niet in de wortels steken, uit de buurt van wortels of bij de rand van pot) . Bij een pot van 12 centimeter hoog moet de bovenste 3 a 4 centimeter na 1 zonnige dag droog zijn , dit betekent dat na ongeveer 3 dagen de pot weer volledig droog is. tot slot kan je na 3 dagen de binnepot eruit tillen en onderaan kijken of de hydrokorrels onderaan vochtig zijn / of er erg veel condens zit onderaan de pot en op de bodem van de buitenpot.

Als een algemen regel mag een cactus nooit langer dan 3 dagen nat/vochtig staan ( zaailing of volwassen cactus ) schimmels en bacterien die gedijen in een vochtige omgeving doen er ongeveer 3 a 4 dagen over om effectieve kolonien te vormen . Er moet altijd een periode of dag van droogte tussen zitten ! Trichocereus kan veel langer vocht hebben bij wortels maar we gaan even uit van de algemene regel.

De laag hydrokorrels van ongeveer 3 tot maximaal 5 centimeter doe je erin omdat als je de pot alleen met aarde zou vullen ( zonder hydrokorrels ) de onderste 3 tot 5 centimeter altijd vochtig of nat blijft - vooral in een grote pot dan worden de onderste wortels aangetast door schimmels. ( ik gebruik zelf altijd 3 cm hydrokorrels op de bodem)

Het kan zijn dat in Maart of April door langdurig mooi weer ook de kluit na 3 a 4 dagen droog is, toch raad ik dan niet aan water te geven omdat het aantal lichturen per dag nog te kort is dan krijg je een dunnere zuil die minder stevig staat.

Mocht je erachter komen dat de kluit te lang nat blijft bij het testen - geen paniek - dan kan je
1. minder watergeven ( helft van de kluit nat maken tijdens groeiperiodes )
2. geen buitenpot gebruikten maar alleen een binnenpot met een onderzetter eronder ( om overtollig water op te vangen, anders verpest je de tafel of tapijt)
3. Hydrokorrels door het substraat mengen. 1/3 hydrorrels door het substraat mengen of voor een hele goede drainage de helft van het substraat uit hydrokorrels laten bestaan.
4. Zorgen voor veel ventilatie - tocht zorgt dat de kluit veel sneller droogt.

Bij twijfel nooit geven. Een cactus kan gerust maanden zonder water , de enige manier om een cactus te doden is door hem teveel met liefde te behandelen.

Controleer elke week je cactus op luizen of andere ongedierte ( even bekijken )

Hoe meer hitte en zon hoe beter het is voor de cactus.

Na verpotten 2 weken wachten met watergeven. Ondanks die plekken kan je de cactus gewoon eten, controleer wel op rotte plekken onder die lagen.

Zorg dat je als je het boek hebt je inleest over stekken maken en hoe je die het beste kan laten wortelen. Dan kan je na verloop van tijd een leger cactussen kweken

Hou er rekening mee dat een zuil van anderhalf tot 2 meter tientallen kilo kan wegen. Een zuil van anderhalf meter die op je voet of been valt kan je flink gewond van raken ( naalden ) Ze groeien allemaal van nature in grond die relatief zwaar is door zand and grind. Heb je kinderen of huisdieren zorg dan dat je een zware pot neemt en een zwaar substraat gebruikt OF zorgen dat elke keer je trichocereus oogst en nieuwe stekken maakt.
Lodewijkp Offline

Berichtdoor PeyoteParadise.nl » zo 18 feb 2018, 22:24

Beste Maaf en Lodewijkp,
jammer dat jullie mij niet hebben geïnformeerd over dit onderwerp.
Dan had ik eerder kunnen reageren, en had ik veel misstanden eerder kunnen rechtzetten.

1. Veel kennis en ervaring
Weet wel dat PeyoteParadise.nl heel veel ervaring en kennis heeft over Cactussen en Mescaline Cactussen.
Daarbij kopen en verkopen we veel Cactus boeken, waardoor we de beschikking hebben over veel kennis van ervaren schrijvers.
Ook door onze contacten met andere professionele Cactuskwekers doen we veel kennis op.
Op Cactusforums zie ik soms erg grote missers over het kweken en over ongedierte ....

2. Lichte plekken
In alle jaren dat Peyote-Paradise.nl actief is (sinds 2010) zijn er misschien 1 a 2 klanten geweest die vele maanden of jaren later vreemde vlekken op hun San Pedro's hebben gehad.
Maar bij PeyoteParadise.nl heb je altijd garantie.
Verder doen we nooit moeilijk om vervangende Cactussen te sturen als bij klanten Mescaline Cactussen het niet goed hebben gedaan.

Ik herinner mij dat een klant foto's had opgestuurd van aangetaste San Pedro's.
En dat ik de oorzaak niet wist, ook omdat we in onze kwekerij hiermee geen ervaring hebben.
En dat ik daarna niets meer van de klant hoorde.
Als de klant contact met ons opneemt kan hij vervangende Mescaline Cactussen krijgen. ;-)

3. Oorzaak van de lichte plekken
Het is zeker geen verbranding, want verbranding begint aan één kant van een Cactus die het meest in de zon heeft gestaan.

Ik ben inmiddels vreemde verschijnselen op planten en Cactussen aan het bestuderen.
Misschien dat ik de oorzaak van de lichte plekken nog tegen kom.

Enkele opmerkingen hierover:
-- Veel vreemde verschijnselen op planten en Cactussen worden veroorzaakt door infecties van bacteriën, virussen, schimmels.
-- Ook is het zo dat veel infecties worden bevorderd door een vochtige omgeving, dus een te hoge luchtvochtigheid.
Een vochtige omgeving heb je eerder in huis of in een kleine kas, dan in een grote kwekerij.
-- een verkurking van de buitenkant (opperhuid) die aan de onderkant begint heeft als oorzaak teveel vocht in de grond.

4. Kalksalpeter
Kalksalpeter is met de aangeboden Cactusmest een officiële tuinbouwmeststof, die door veel producenten wordt geleverd.
Kalksalpeter is een meststof die planten soms meerdere keren per week krijgen.
Als je je aan de dosering houdt dan mag dat absoluut geen probleem zijn.
Ook is kalk (Calcium) een voedingsstof voor planten en Cactussen.
En is de hoeveelheid kalk die je geeft met de mest zo laag dat het nauwelijks invloed heeft op de samenstelling van de grond.

5. Kalksalpeter en zuurgraad (pH)
Door teveel kalk kan de zuurgraad (pH) van de grond omhoog gaan.
Maar dat is geen reden om geen Kalksalpeter te geven.
Maar wel een reden om de grond aan te zuren met bijv. zuur regenwater.
PeyoteParadise.nl Offline

Berichtdoor PeyoteParadise.nl » zo 18 feb 2018, 23:27

San Pedro Cactussen
Ook hierover zijn kennelijk nog veel misverstanden.
En ook over een "San Pedro Cactus groep"....

1. San Pedro
San Pedro is een lokale naam die bewoners in Zuid-Amerika aan geestverruimende zuil-Cactussen hebben gegeven.
In de praktijk zijn dit Trichocereus soorten en vormen die geestverruimend zijn.
De naam San Pedro wordt al eeuwenlang gebruikt.
Dat betekent dat een niet geestverruimende Trichocereus Cactus per definitie GEEN San Pedro is !

2. "San Pedro groep"
De "San Pedro groep" is een bedachte groep waarin Trichocereus Cactussen worden geplaatst.
Ook niet geestverruimende Trichocereus soorten zitten in deze groep.
Dat is dus een foute indeling, omdat daarmee geen recht wordt gedaan aan de betekenis van het woord San Pedro.

Berichtdoor PeyoteParadise.nl » zo 18 feb 2018, 23:59

Op de vele andere opmerkingen van Lodewijkp ga ik in dit forum niet reageren.
Dat kost teveel tijd, en daarbij staan veel antwoorden al op de uitgebreide website.

Weet wel dat de Peyote-Paradise.nl website gemaakt is op basis van veel kennis uit toonaangevende boeken.
En ook dat je door logisch nadenken onwaarheden makkelijk kan ontzenuwen.

Hieronder toch nog enkele opmerkingen.
1. ''Een San Pedro Cactus trip is minder heftig dan een Peyote Cactus trip.''
Niet waar zegt Lodewijkp.

De Peyote bevat minstens één verlammende Alkaloïde.
Daardoor is een Peyote-trip lichamelijk heftiger en zwaarder dan een San Pedro trip.
Dat heb ik niet bedacht, dat is door onderzoek al aangetoond ....

2. Er is relatief weinig onderzoek naar Trichocereus-soorten gedaan.''
Niet waar zegt Lodewijkp.

Dat klopt wel, want over de Peyote zijn veel meer onderzoeken gedaan en publicaties verschenen.
Dat ligt ook voor de hand, omdat de Peyote veel bekender is dan de San Pedro.
Ook is de Peyote verweven met de Amerikaanse kultuur, die veel interesse heeft in haar eigen afkomst.
Waardoor er veel onderzoek is gedaan.
Een toonaangevend boek over de Peyote bevat zo'n 26 pagina's met gebruikte publicaties.

Denigreren van Peyote-Paradise.nl
Verder zie ik dat Lodewijkp op allerlei manieren de Peyote-Paradise.nl website denigreert.
En hiervoor ook erg veel moeite heeft gedaan, gezien zijn lange reacties.
Waarom ???
Heeft hij zelf slechte ervaringen met Peyote-paradise.nl ?
Graag een antwoord ....

Laster of smaad ?
Ik zal zijn opmerkingen de komende dagen eens goed bestuderen.
Bij onwaarheden kan iemand zich schuldig maken aan laster of smaad.
Dat is strafbaar ....

Peyote-Paradise.nl wenst u veel plezier en succes met het kweken van (Mescaline) Cactussen ! ;-)
Laatst bijgewerkt door PeyoteParadise.nl op ma 19 feb 2018, 06:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichtdoor maaf » ma 19 feb 2018, 03:04

Beste Peyote Paradise,

Jullie waren de eerste waarmee ik contact heb gezocht aangezien ik bij jullie de cactussen vandaan heb. Ik heb inderdaad foto's gestuurd en eenmalig een reactie gekregen. Vervolgens heb ik nog twee mails gestuurd maar hier werd niet op gereageerd. Dat is de reden dat ik op dit forum een reactie plaatste omdat ik graag geholpen wilde worden. Over garantie heb ik niets gehoord.

Wat betreft de inhoud van de reacties; ik heb hier zelf te weinig kennis voor om dat te beoordelen. Wat ik in ieder geval wel kan waarderen is dat iemand de tijd neemt te reageren zonder hier baat bij te hebben, wat jullie in dit geval niet gedaan hebben ondanks het feit dat ik een klant was.

Ik heb me strikt gehouden aan de aanbevolen hoeveelheden mest en kalksalpeter die jullie hebben voorgeschreven. Toen ik daarmee stopte na het advies op dit forum zijn de cactussen allemaal gezond gegroeid. De plekken zitten er nog, maar de nieuwe, aangegroeide stukken zijn helemaal groen. Van alledrie de cactussen. Ik kan hier eventueel een foto van plaatsen.

Wat mij betreft stuur ik de cactussen naar jullie op zodat jullie onderzoek kunnen doen en zie ik graag andere, gezonde cactussen tegemoet.

Ik kijk uit naar een reactie.

Mvg,
Marvin
maaf Offline

Berichtdoor PeyoteParadise.nl » ma 19 feb 2018, 06:06

Beste Marvin,
bedankt voor je bericht.

E-mails
Ik heb de e-mails nagezocht.

Op je 1e e-mail heb je na 27 minuten een reactie van ons gehad.
Peyote-Paradise.nl heeft op je 2e e-mail geen reactie gegeven.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar kan soms gebeuren omdat we met meer zaken bezig zijn.

Maar daarna hebben we geen e-mails meer van je ontvangen.
We gooien geen e-mails weg, dus kennelijk is er iets verkeerd gegaan.
Je kan ook op de website reageren via de Contact-pagina.

Garantie
Daar waren we nog niet aan toegekomen, omdat we geen berichten meer van je kregen.

Hoe lang garantie ?
Verder kan je je afvragen hoe lang garantie een kwekerij moet geven op levende planten.
De wettelijke garantie op planten is 6 maanden.
Tot 6 maanden worden onvolkomenheden toegerekend aan de verkoper.
Na 6 maanden aan de klant.
Zie: http://webcache.googleusercontent.com/s ... =firefox-b

Je bestelling
Je bestelling heb je op 3-9-2015 ontvangen.
Je 1e e-mail met de vraag over de lichte plekken kregen we op 26-9-2016.
"Een tijdje terug heb ik 3 San Pedro cactussen bij jullie gekocht."
Maar dat is meer dan één jaar na de ontvangst van je bestelling.
Je was blij met je bestelling, en je had geen klachten over de Cactussen.

Garantie op je bestelling
Dat betekent dat je volgens de wet geen garantie meer hebt.
Als koper en verzorger van planten heb je zelf ook een eigen verantwoordelijkheid.
Die dus na 6 maanden begint volgens de wet.

Vervangende Cactussen
Zoals in de eerste drie regels (!) van onze verkoop-voorwaarden staat willen we dat onze klanten blij zijn met hun bestelling.
Zie: http://www.peyote-paradise.nl/index.php ... en&lang=NL

Daarom vervangen we ook buiten een wettelijke garantie-periode eventueel beschadigde Cactussen.
Gelukkig is dat zelden nodig, ook niet binnen de garantie-periode van 6 maanden. ;-)

Dus als je ons een e-mail stuurt dan gaan we dat regelen.

Mest
Die witte vlekken zijn absoluut niet ontstaan door teveel mest.
Bij teveel mest kan een Cactus moeilijker water opnemen, waardoor die steeds meer verdroogt.
Dat verdrogen begint bij de uiteinden, en op plekken die veel in de zon staan.
Dus op de uiteinden van ribben, en op de top.
Bij jouw Cactussen zijn de vlekken zijn overal.
Boven en beneden, en soms boven geen vlekken.

Oorzaak
Misschien is de oorzaak toch verdroging door te weinig water geven, en een te warme standplaats.
Hierover ga ik bij collega's eens vragen stellen.

Nieuwe groei
Als de nieuwe groei onbeschadigd is dan hebben je Mescaline Cactussen geen infectie gehad waardoor de vlekken zijn ontstaan.
En is de oorzaak niet de Cactussen, maar de verzorging ....

Met vriendelijke groeten,
Peyote-Paradise.nl

Berichtdoor PeyoteParadise.nl » za 13 apr 2019, 02:29

Nog even een update.
Marvin heeft in juli 2018 vervangende stekken gehad waar hij heel blij mee was.
Daarna heb ik niets meer gehoord, dus waarschijnlijk gaat het wel goed. ;-)

Verdroging
De witte verkleuring komt waarschijnlijk toch door verdroging.
Verdroging ontstaat door te weinig vocht, en daarbij hoge temperaturen.

Datums
Verder blijken de gekochte stekken op 18 April 2015 in goede staat te zijn ontvangen.
Dus niet op 3-9-2015 zoals in een eerder bericht staat, want dat was een tweede bestelling, toen voor grond.
Maar deze grond is waarschijnlijk gebruikt om de stekken in grotere potten te verplanten.
Dus in 2016 staan de Cactussen waarschijnlijk in te grote potten, waarbij ze te weinig water krijgen.

Die verdroging is ontstaan in de zomermaanden van 2016, zo'n 15-16 maanden na de aankoop.
Zijn 1e e-mail met de vraag over de lichte plekken kregen we op 26-9-2016.

Grote potten
Pas dus op voor te grote potten die maar een beetje water krijgen !
Het beetje water verdeelt zich over alle grond, waardoor het vochtgehalte daalt (= hoeveelheid vocht per ml).
Zodat de wortels nauwelijks of geen water meer kunnen opnemen.

Berichtdoor PeyoteParadise.nl » za 13 apr 2019, 03:02

En dan toch nog een reactie over lodewijkp ....
Het is verbazingwekkend hoeveel hij schrijft, en hoeveel er echt onjuist is ....
In vrijwel elk antwoord kloppen er dingen niet ....

Ik ga er maar niet teveel op in, dat kost me teveel tijd.
Op de Peyote-paradise.nl website staat betrouwbare info, veelal afkomstig uit boeken van experts (E.F. Anderson, K. Trout).

lodewijkp: De trichocereus bridgesii met lange naalden bij hen is in feite een Trichocereus boliviensis, en niet een gewone bridgesii
Antwoord:
1. Cactussen hebben geen naalden ....
Daaruit blijkt dat lodewijkp niet zo vertrouwd is met Cactussen ....
En ook niet met naaldbomen ....
Hij weet waarschijnlijk meer van wietplanten, omdat hij die noemt bij Kalksalpeter ....

2. Trichocereus boliviensis heeft doorns tot zo'n 4 cm lengte.
Kwestie van even opzoeken in de officiële (!) beschrijving.

Onze Trichocereus bridgesii (tegenwoordig: Echinopsis lageniformis) heeft doorns tot zo'n 10 cm lengte.
En ze voldoen aan de officiële beschrijving, en lijken op de foto's in handboeken over Cactussen.
Ze smaken ook erg bitter, wat duidt op veel Mescaline. ;-)

Ook lijkt Trichocereus bridgesii alleen op zich zelf !
Deze soort hoef je echt niet te verwisselen met andere Cactus-soorten ....

Keer terug naar Ziekten cactussen