Beschadigd tijdens het verpotten?

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor magnussungam » zo 09 sep 2018, 17:11

Hallo iedereen

Ik merkte gisterenochtend op hoe mijn cactus zijn stabiliteit verloor en leunde tegen de muur, waar hij voordien mooi stabiel stond. Vandaag merkte ik zwakke plekken op bij zijn onderste stuk. Ik heb hem namelijk vorige week verpot, maar heb nogal wat kracht moeten zetten om hém uit zijn vorige pot te krijgen. Is deze permanent beschadigd en red ik best de resterende gezonde stukken door ze af te snijden van het zwakke oor?

Warme groeten
Gianni
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
magnussungam Offline

Berichtdoor austrocactus » zo 09 sep 2018, 21:35

Hallo Gianni,
Deze Opuntia krijgt te weinig licht daardoor wordt de nieuwe
schijf zo lang.
Waarschijnlijk is de potgrond te nat en als je een cactuswortel
beschadigd moet je cactus een paar dagen laten drogen
zodat de wond zich kan sluiten.
Groeten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor cora » zo 09 sep 2018, 22:51

De onderste schijf ziet er niet goed uit.
Ik zou de 2 gezonde schijven eraf halen, een paar dagen laten drogen en dan stekken.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor Kees » ma 10 sep 2018, 03:54

Stekken hebben wel meer licht nodig.
Ik zou de stekken niet gelijk bij de aanhechting aan de zieke schijf eraf halen maar een stuk hogerop. Als de onderste schijf verrot is en dat zou heel goed kunnen kan het zijn dat de schijf erbovenop ook al besmet is zonder dat je het ziet. Ik doop het snijvlak altijd in afgekoelde as om het goed te laten drogen. Ik tik de as er nooit vanaf, gewoon een dikke laag as erop. Ik heb wel eens schimmel gehad in een stek die ik zo aan de lucht liet drogen. Rustig een tot 2 weken laten drogen voordat je ze in de grond zet. Stekken niet teveel water geven en in goed licht zetten. Stekgrond steriliseer ik altijd in de magnetron. Een paar minuten volle kracht tot het binnenste van de aarde goed heet is. Heb ik 1x niet gedaan en toen had ik mijten in de stek zitten. Wel uitkijken dat niet alle plastic potten daar goed tegen kunnen. De wat betere kwaliteit potten over het algemeen wel.
Kees Offline

Keer terug naar Ziekten cactussen