Bruine droge vlekken op slangencactus

Alles over ziekten en ongedierten cactussen

Berichtdoor JoJo » do 12 apr 2018, 19:08

Toen ik net mijn slangencactus aan het water geven was ontdekte ik dit; bruine droge vlekken. In het midden van de plant zat onder een hoop stengels zelfs een zwartig stuk. Zie foto 4 en 5 (rechts). Is dit zorgelijk? Ik heb voor de zekerheid maar twee erg aangetaste stengels weggeknipt. Ook om betere detail foto's te maken van de plekken.

Ik geef geen water op de plant, dus dat is het probleem niet en de vlekken zitten ook her en der lager op sommige stengels.

Iemand een idee wat dit is en wat ik er aan kan doen? Of is dit normaal en gebeurt dit bij oudere stengels?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dank je wel alvast. :-)
JoJo Offline

Berichtdoor cora » vr 13 apr 2018, 11:24

Is verhouting van de cactus, komt veel voor bij vooral oudere cactussen. Kan verder geen kwaad, je had dus niets hoeven wegknippen.
Afbeelding
cora Offline

Berichtdoor austrocactus » vr 13 apr 2018, 20:34

Volgens mij heeft deze cactus last van spint
Deze cactussen houden ook van koelte in de rust periode.
Tussen de 12 en 15 graden.
Door deze cactus te benevelen kan je spint voorkomen.
Zeker in een huiskamer met centrale verwarming is de lucht erg
droog wat een ideale omstandigheid creeert voor.
austrocactus Offline

Berichtdoor JoJo » zo 15 apr 2018, 00:22

cora schreef:Is verhouting van de cactus, komt veel voor bij vooral oudere cactussen. Kan verder geen kwaad, je had dus niets hoeven wegknippen.

Dat klinkt gerustellend! Het zit ook echt alleen aan de oudere stengels. Wat ik wel gek vind is dat er onderaan ook her en der wat kleine vlekken zitten. Het lijkt mij als het ouderdom is, de vlekken alleen aan de aanzet van de plant zit?

austrocactus schreef:Volgens mij heeft deze cactus last van spint
Deze cactussen houden ook van koelte in de rust periode.
Tussen de 12 en 15 graden.
Door deze cactus te benevelen kan je spint voorkomen.
Zeker in een huiskamer met centrale verwarming is de lucht erg
droog wat een ideale omstandigheid creeert voor.

Ik zie geen parasieten zitten. Of ze camoufleren extreem goed. Ik heb hem voor de zekerheid gesproeid, maar dat moet nogal met beleid omdat hij vol bloemen zit.
Deze plant heeft overwinterd een koele kamer (schommelend tussen 10 en 15 graden) en het raam daar heeft regelmatig op ventilatiestand gestaan (i.p.v. helemaal dicht, zonder ventilatie). Hij heeft dus niet heel erg last van droge licht gehad.
JoJo Offline

Berichtdoor Lodewijkp » wo 18 apr 2018, 00:10

Trouwens aporocacrus mag wel wat aarde die vochtvasthoudender is in tegenstelling tot andere cactussen. Bijna puur wit zand is echt veel te droog en onvruchtbaar. De PH waarde moet licht zuur zijn. Ik doe ze in een mix van coccopeat of kant en klare cactusaarde met non-klontvormed kattengrit (foetsiebah)
Lodewijkp Offline

Berichtdoor JoJo » za 21 apr 2018, 11:40

Bedankt voor de info, Lodewijk! Hij staat niet alleen op zand. ;-) Dat is/was een zandlaagje tegen varenrouwmugjes. Hij staat in een grondmengsel van standaard turfpotgrond en zand.

Heb jij trouwens nog enig idee wat het kan zijn?
JoJo Offline

Keer terug naar Ziekten cactussen