Stekken

Vragen en info stekken cactussen

Berichtdoor Han » za 27 jul 2019, 18:27

Ik heb nu 5 dagen geleden een grote en al hoog uitgegroeide bolcactus “onthoofd” . De bedoeling is deze kop nu te laten indrogen en weer oppotten. Vragen : hoe lang moet dit nog drogen , er komen kleine donkergrijze vlekjes waarvan ik vermoed dat het schimmel is op het snijvlak, is dit normaal, als hij in de aarde gezet wordt moet hij dan enkele centimeters diep?
Graag nuttige tips
Han Offline

Berichtdoor cora » zo 28 jul 2019, 11:37

Ik zou hem zeker 2 tot 3 weken laten drogen als je hem in de aarde zet. De plant niet te diep in de aarde zetten en hem eventueel wat steunen. Zie ook: viewtopic.php?f=15&t=218

In plaats van de stek in de aarde te zetten kan je hem ook eerst in vogelzand (ontsmet) of bimskies (puimsteen) zetten totdat de stek wortels heeft. Dat kan al na een paar dagen na afsnijden. Zo stek ik cactussen.

Als die vlekjes schimmel zijn, kan je het er dan niet voorzichtig afwrijven?

Heb je het onderstuk bewaard? Want daar verschijnen na een paar weken nieuwe spruiten op, die je dan na verloop van tijd weer kan stekken. :)
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Han » zo 28 jul 2019, 19:10

Onderstuk weg gedaan , leek wat voos te zijn. Dat vogelzand ontsmetten , hoe doe ik dat ? Misschien beter nog een plak van de plant afsnijden en gelijk in dat zand zetten?
In ieder geval bedankt voor de tip ?
Han Offline

Berichtdoor austrocactus » zo 28 jul 2019, 21:48

Hallo Han,
Heb je het mes waar je mee snijdt ook ontsmet?
Groewten austrocactus Bram
austrocactus Offline

Berichtdoor cora » zo 28 jul 2019, 23:35

Han schreef:... Dat vogelzand ontsmetten , hoe doe ik dat ? ...

Vogelzand hoef je niet te ontsmetten.
Vogelzand werkt ontsmettend op de cactusstek, de anijs in het zand heeft een antibacteriële werking.

Als je hem opnieuw afsnijdt moet je de stek weer een paar dagen laten drogen. De onderkant moet droog zijn voordat je hem in het zand zet.
Groet Cora
cora Offline

Berichtdoor Han » vr 02 aug 2019, 17:02

Inmiddels de cactus opnieuw afgesneden met een super schoon mes en een paar dagen laten drogen. Vogelzand gekocht. Is het nou de bedoeling dat de cactus alleen maar in dat zand gezet wordt of cactus aarde met daarop een dikke laag vogelzand? Enig idee na hoeveel tijd de cactus in gewone cactus aarde gezet kan worden. Het gaat hier om een langzaam groeiende bol cactus . Hoe veel vocht heeft de stek nodig als hij in het vogelzand staat? Vast heel erg beginners vragen, wil wel dat de stek gaat wortelen en groeien ! Dus alle tips zijn welkom, dank.
Han Offline

Berichtdoor cora » vr 02 aug 2019, 20:15

De cactus op het vogelzand zetten, geen aarde. De cactus geen water geven, af en toe (1 of 2 x in de week) met een plantenspuit een beetje sproeien. Stek op een lichte plaats uit de zon zetten. Nieuwe wortels verschijnen meestal na 4 tot 6 weken.
Groet Cora
cora Offline

Keer terug naar Stekken cactussen